Wes Anderson nem ül a babérjain. Idén már megjelent egy filmje, az Asteroid City, most pedig a Netflix számára kezdett el tartalmat gyártani. Úgy döntött, hogy képernyőre viszi Roald Dahl novelláskötetének, a Henry Sugar csodálatos történetének néhány darabját.
Ennek zászlóshajója, és egyben leghosszabb (nagyjából 40 perces) szegmense a címadó mű, mely minden szempontból azt hozza, amit a rendezőtől várunk.
Henry Sugar (Benedict Cumberbatch) gazdag agglegény és annyi célja van, hogy még tehetősebb legyen. Ráakad egy könyvre, melyben leírják a technikát, hogy miként lehet csukott szemmel is látni. Hősünk megszállott gyakorlással elsajátítja a módszert, amit aztán kaszinókban használ fel a nagy pénznyeremények reményében.
A rendező nagy rajongója Dahlnak, nem először adaptálja egy művét, ugyanis a Fantasztikus Róka úr is az író könyvén alapult. Mivel Andersonról beszélünk, nincs szó zsákbamacskáról, aki kicsit is tisztában van a munkásságával, sejtheti, hogy mire számíthat. Szerkezetében, felépítésében azonban mégis tartogat némi különlegességet a Henry Sugar csodálatos története.
A Ralph Fiennes által megformált Dahl narrációjával indít a film, aki felvázolja az alapokat, majd jöhet a tényleges cselekmény. A történetmesélést viszont úgy kell elképzelni, mint egy felolvasást. A rendező olyannyira hű maradt az alapanyaghoz, hogy minden egyes leírt szó szerepel az adaptációban. A szereplők folyamatosan beszélnek, kvázi egy eljátszott hangoskönyvként látjuk megelevenedni a novellát. Pergő monológok, dialógusok, folyamatosan változó, egyébként lenyűgöző díszletek, melyek megadják az események folytonosságát és a tempó egy másodpercre sem hagy alább.
Mondanom sem kell, aki tényleges érzelmeket vár klasszikus filmes stílussal és elbeszélői vénával, csalódni fog, de Anderson sosem így alkotott. A rá jellemző rideg távolságtartás azonban most sokkal jobban vegyül játékossággal, mint például az Asteroid City-ben, így az összkép sem hat olyan sterilnek.
A felolvasómozit természetesen a legnagyobb sztárok tálalásában látjuk. Benedict Cumberbatch, Ralph Fiennes, Dev Patel, Ben Kingsley és Richard Ayoade pont annyira manírosak és kimértek, mint amennyire kell, mely ebben a közegben és világban hibátlanul működik.
A Henry Sugar csodálatos története igazi Anderson csemege, tökéletes annak, aki megismerkedne a rendező stílusával, illetve a rajongóknak is valószínűleg elnyeri majd a tetszését. Már az Asteroid City-ben is egy meta módon előadott tévés színdarabot láttunk, most pedig lényegében egy új műfajt, a vizuális hangoskönyvet köszönthetjük, hála a különc rendezőnek. A Netflixen elérhető mind a négy rövidfilm, A hattyú, Méreg és A patkányfogó címmel. Jó olvasgatást!