Hirdetés

Ígéretes fiatal nő - Kritika

|

Az ígéretes fiatal nő története, aki egy tragédia hatására személyes bosszúhadjáratba kezdett.

Hirdetés

Emerald Fennell filmje egyértelműen az elmúlt időszak egyik legjobban várt alkotása volt számomra, mivel a hegedűszóra hangszerelt előzetes nem csak egy stílusos, de legalább annyira izgalmas thrillert vetített előre. Az elmúlt évek a Me Too-mozgalomtól és a szinte rendszerszintű szexuális visszaélésektől voltak hangosak - amiben Hollywood is nyakig sáros -, ennek fényében pedig elkerülhetetlen, hogy az Ígéretes fiatal nőt ne próbálja meg az ember hasonló kontextusban értelmezni. A "csajos thriller" ezzel szemben nem hegyi beszéddel, hanem egy egyszerű, de legalább annyira erőteljes élménnyel borzasztja el a nézőt.

Hirdetés

A szinte mindig kiváló Carey Mulligant egy 30 éves fiatal nő, Cassandra szerepében láthatjuk, aki a barátnőjét ért tragédia hatására lemondott orvosi ambícióiról, egyúttal otthagyta az egyetemet is. A nő azóta magánéletét és karrierjét illetően gyakorlatilag vegetatív állapotba került, éjszakáinak egy részét pedig éjszakai klubokban tölti. Részeg, magáról alig tudó lány benyomását kelti, tökéletes prédává téve magát arra, hogy egy "rendes fickó" összeszedje, majd visszaéljen a nő látszólagos védtelenségével. Az esték azonban nem Cassandra számára zárulnak traumatikusan, habár a film - sok másik apró, olykor viszont kifejezetten fontos részlethez hasonlóan - nem árulja el néhány okító jó tanácson túl, hogyan is leckézteti meg férfiatlan áldozatait, ha egyáltalán. A történet, egyúttal Cassandra hörcsögkerékszerű élete hirtelen bonyolódni kezd, mikor a szimpatikus orvos, Ryan (Bo Burnham) belép a képbe, egyúttal a gyerekkori barátnő tragikus (de szintén csak felületesen tárgyalt) történetében is új fejezet nyílik.  

Az Ígéretes fiatal nő kapcsán a legnagyobb kérdőjel egyértelműen az volt, hogy egyrészt vajon mennyire merészkedik mélyre a rendkívül ingoványos témájában, másrészt pedig, hogy mennyire fogja majd önmagát a jelenlegi politikai környezetben értelmezni. Azt hiszem, ez tipikusan az a kérdéskör, amiből nagyon nehéz jól kijönni. Emerald Fennell filmje pedig minderről meglepően keveset beszélt, cselekményét igyekezett az alapvető emberi érzelmek és motivációik halmazára leegyszerűsíteni. Jogos, és szükségszerű számonkérés, vagy bemondásra történő vádaskodás? Én vagyok-e a hibás akkor, ha kába részeg állapotban visszaélnek a tehetetlenségemmel? Ha nem, akkor hol húzzuk meg azt a határt, ahonnan a megerőszakolás indul, majd azt hogyan lehet bizonyítani és igazságosan érvényesíteni a bíróságon? Az ilyen, és ehhez hasonló, sokszor megválaszolhatatlannak tűnő kérdések azok, amik az Ígéretes fiatal nő által vállalt téma kapcsán rendre felvetődnek. Sokan úgy érezhetik, hogy a film mindezt nem árnyalja kellőképpen, vagy hogy nem akar érdemben beszélni róluk, a férfiak nagy részét pedig egy kalap alá veszi. Tény és való, a sajátos thriller mintha elegánsan ki is bújna a feladat elől, én viszont úgy érzem, hogy részben ennek is köszönhetően kaptunk nemcsak egy erőteljes emberi történetet, de egy morálisan talán viharos, a felszín alatt mégis tiszta, nehezen megkérdőjelezhető élményt is.

Értem ezalatt, hogy az Ígéretes fiatal nő az amúgy végig piszok érdekes és lendületesen folyó cselekményével nem akart többet, mint rávilágítani egy olyan jelenségre, ami bizony ebben a majdhogynem egzakt formájában nap mint nap megtörténik. Egy olyan áldozat oldaláról nézzük a témát, akinek valóban ártottak, és olyan lelki sérüléseket szenvedett el, amit az idő sem tudott meggyógyítani. Fennell filmje nem azt mondja, hogy ez minden esetben így történik, vagy hogy minden férfi egy ilyen, az ösztöneire hagyatkozó állat. Hanem azt, hogy vannak ilyen esetek, és hogy vannak olyan szánalomra méltó emberek, mint amilyeneket bemutat nekünk. A tartalmi mélység ilyen formán nagyjából eddig tart, ám ez épp elég ahhoz, hogy egy többnyire egyarcú, de bitang erős Mulligan-alakítással az élen az életről is lehozza a nézőt. Cassandra karaktere a testet öltött bosszú, aki ugyan pillanatok erejéig megmutatja enyhülni nem hajlandó fájdalmát barátnőjével kapcsolatban, de egyetlen és eltökélt szándéka, hogy igazságot tegyen. Az általa helyesnek vélt igazságot. Mondhatjuk, az Ígéretes fiatal nő főhőse egy meglehetősen öntörvényű figura, akit a bosszún kívül már semmi sem motivál az életben. Távolságtartó a néző és Cassandra viszonya, amiről úgy gondolom, hogy tudatos írói húzás volt a film pofátlanul bevállalós és merész lezárásának fényében.

Furcsa narratív eszközökkel él az Ígéretes fiatal nő, gondolok itt arra elsősorban, hogy Cassandra sokáig felépített számító, könyörtelen személyét rendre negligálja a film a későbbiekben bizonyos részletek felfedésével. Az is elgondolkodtató, hogy vajon mennyire tudatosan ködösít és fogalmaz kétértelműen Fennell rendezése a filmnyelvi eszközöket illetően, mert ahány emberrel beszélgettem, annyiféle megoldást hallottam a napló jelentőségére, Cassandra büntetéseinek, vagy épp a Ryannel ápolt kapcsolatának mibenlétére. Utóbbit egyébként olyan módon futtatják ki, amire sokan valószínűleg nem számítanak, vagy épp az ellenkezőjében reménykedtek, ami megint csak azt a benyomást keltheti, hogy a film elfogult az egyik oldalt illetően. Az igazság az, hogy ez valamelyest egy helytálló állítás, ám én abban a formában, ahogy ezt az Ígéretes fiatal nő a vászonra vitte, nem látok kivetnivalót. Kétértelműsége egyaránt lehet tudatos koncepció eredménye, vagy egyszerűen csak forgatókönyvírói felületesség mellékhatása is. Én mégis úgy érzem, hogy a már korábban említett váratlan lezárásnak köszönhetően összeállt a kép: a film a kiindulópontként szolgáló tragédiát mesélte el Cassandra bosszúhadjáratán keresztül, anélkül, hogy a barátnő, Nina történetéből bármit is láttunk volna, akár egy flashback erejéig. A cselekmény egy egyfajta ördögi körként oda futott ki, ahonnan gyakorlatilag indultunk - a kérdés pedig az, hogy az igazságérzetünk mennyire lesz teljes a szűk kétórás játékidő végére.

Az Ígéretes fiatal nő témakezelés szempontjából biztosan egy megosztó alkotás lesz (vagy talán már most is az), de mégis úgy érzem, hogy minden jogosan felróható hiányosságával és/vagy furcsaságaival együtt is egy intelligens, feszült és erőteljes darab lett. Olyan témához nyúlt, ami főleg az elmúlt években millió egymásnak ellentmondó árnyalatot és dimenziót kapott, s amiről mindenkinek megvan a véleménye. Emerald Fennell ezzel szemben ezt lecsupaszítva, egy egyszerű alapvetéstől kezdve mesélt el nekünk egy különleges thrillert, ami abban a pillanatban, ahol a leginkább kellett, nem félt egy merészet húzni. Nem kifejtett gondolatai, hanem empátiája által okos és remek film az Ígéretes fiatal nő.

Ígéretes fiatal nő

Kinek Ajánljuk
  • Annak, aki egy feszült thrillerre vágyik.
  • Aki egy érzelmileg erős bosszúfilmre szomjazik.
  • Aki megnézne egy újfent remek Carey Mulligan alakítást.
Kinek Nem
  • Annak, aki komplex, a jelenre is reflektáló témakezelésben bízott.
  • Aki egy véres, sötét thrillerben reménykedett.
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.