Hirdetés

Rocky IV.: Rocky vs. Drago - The Ultimate Director's Cut - Kritika

|

A Rocky negyedik etapja fazonigazításon esett át. De volt-e értelme?

Hirdetés

Sylvester Stallone képtelen elengedni a Rocky-filmeket. Nagyon jól mutatja ezt az a tény, hogy ha éppen nem bújik ismét a kedvelt karakter bőrébe, akkor egy korábbi részt látogat újra és annak próbálja a hibáit kifésülni. Mint például jelen tárgyalt film esetében, ahol a negyedik etapot vitte vissza a vágószobába és esett neki, hogy elegyengessen benne egy-két dolgot. 

Hirdetés

A Rocky negyedik része ha nem is a legjobb epizód a szériában, de mindenképpen az egyik legszórakoztatóbb és legemblematikusabb. Hiszen ez az a rész, amelyben kedvenc olasz csődörünk felveszi a kesztyűt a félelmetes Ivan Drago ellen (akit az ekkor még újonc Dolph Lundgren formált meg) és ebben található az edzés-montázsok alfája és omegája, ahol Rocky Oroszország puritán és embertelen vidékén edzi magát kvázi szuperhőssé, hogy aztán legyőzze a nála jóval erősebb és agresszívebb Dragót. A film egyben megkérdőjelezhetetlenül magán hordozza korának jegyeit: faék egyszerűségű történet, lebutított ellentétek, tesztoszterontól duzzadó rockzene, férfibarátság és egy-két kínosabb betét (csak annyit mondok: robot). Persze legyünk őszinték, részben ezen tulajdonságoknak is köszönheti összetéveszthetetlen báját. 

Újranézve az eredeti verziót, ezek a hibák jól látszódnak és ha nem is tudnám őket szigorúan a film arcába vágni és felróni azokat, teljesen érthetőnek éreztem azt, hogy Stallone szeretne így utólag többet is kihozni belőle. Ha pedig adott mindehhez az alapanyag és a mögöttes szándék, akkor minden joga megvan ehhez az alkotónak. Ennek folyamodványaként Sly a filmből hol elvett kicsit, hol hozzáadott picit, az eredmény pedig úgy vélem eleget tesz a rajongók igényeinek, mert ha a játékidőben nem is tűnik számottevő változásnak az újravágás, érezhetőek az arányváltozások és az, hogy a rendező jobban ráerősített bizonyos tematikákra. 

A Rocky vs. Drago erősebb tussal rajzolja meg azt a motivációhálót, ami ezt a három centrális karaktert (Rocky, Apollo, Ivan) mozgatja: erre nagyon jól rásegít egy plusz párbeszédjelenet Rocky és Apollo között, valamint egy újabb bónuszjelenet Rocky és Adrian között. Egy új jelenetben Apollo fejti ki, hogy miért is akar megküzdeni Dragóval, egy másikban pedig Adrian ad hangot annak Rocky-nak, hogy rossz érzése van a meccsel kapcsolatban. A férfiúi, sportolói büszkeség határozottabb színezetet kap, ahogyan az is, hogy itt egyszerre van szó többről és kevesebbről, mint egy sima mérkőzés. Politikai erőfitogtatás és farokméregetés, ami végül személyessé válik és önmagunk legyőzéséről kezd el szólni. Nyilván utóbbi mindig ott lebeg az összes Rocky-filmben, de itt az olyan apróságokkal, mint egy hozzátoldott belső voice-over, jóval magabiztosabb jelenléttel bír. 

Örömteli plusz adalék, hogy jobban alá van húzva Rocky és Apollo barátsága (a temetés-jelenet is hosszabb lett), mintegy drámaibbá téve Apollo sorsát, de azon jelenet vágópadlón maradása is érthetetlen, melyben Rocky próbálkozik a boksz-bizottságnál egy Rocky-Drago meccs összehozásával. Nem ugrunk így egyből az elhatározásra és bejelentésre, hanem jobban belelátunk abba, hogy miért is nem hivatalos az egész. Dragónak is jutott plusz szöveg (bár így is elég szófukar), ami még ilyen minimál formában is segít abban, hogy bizonyos értelemben közelebb kerüljünk hozzá. 

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Az adalékokon kívül természetesen maradtak is ki dolgok: teljesen ki lett radírozva például Paulie robotja (valamint - bár ez lehet csak nekem tűnt fel - Paulie képregénymániája is semmissé lett téve), ami nyilván azt eredményezi, hogy kevesebb szereppel bír a karakter, de cserébe nem volt szekunder szégyenérzetem a robot miatt. Kevesebbet szerepel Rocky kisfia is (elmarad a film végi "Boldog karácsonyt" is), de emiatt nincsen hiányérzete az embernek, mert ami szignifikánsabb jelenet kimarad, az a film eleji, amikor felveszi Rocky-t, amint hazaér. Alapvetően jó döntésnek érzem ezeket, mert végig azt éreztem, minden egyes apró változtatás azt a célt szolgálja, hogy kidomborítsa Rocky és Apollo kapcsolatát és hogy az arányokat ennek érdekében formálja. Ugyanezt a célt szolgálja az is, hogy a stáblista alatt az Eye of the Tigerrel indítunk, ami ugye a harmadik film slágere volt (azé a filmé, amely összekovácsolta a két harcost). 

Volt tehát értelme újrafazonírozni az 1985-ös klasszikust? Mindenképpen, hiszen bár van így is egy alapvető "cheesy" hangulata (ezt nem lehet és nem is kell kigyomlálni), a motivációk és a kapcsolatok kiélezettebbnek hatnak és az érzelmi töltet jóval erőteljesebbé vált. Ugyanúgy megvan az egyszerűsége, az amerikai-orosz szembenállás és konfrontáció ugyanolyan rajzfilmes, viszont tekintve hogy a karakterek több árnyalatot kaptak, így ez a rész is kevésbé érződik szimplának. Stallone új verziója tehát az a film, amiről nem tudtuk, hogy szükségünk van rá, de nagyon örülhetünk, hogy elkészült. Nincsenek látványos változtatások, az eredmény mégis kiforrottabbnak és jobbnak nevezhető. Azok a montázs-jelenetek pedig még mindig olyan inspiráló erővel bírnak, hogy a megtekintésüket követően hegyeket tudna mozgatni az ember. 

Rocky IV.: Rocky vs. Drago - The Ultimate Director's Cut - Kritika

Kinek Ajánljuk
  • Akik hiányoltak valami pluszt a negyedik filmből.
  • Akik mindig is azt kívánták, bár ne lenne benne a robot.
  • Akik több Apollót szeretnének.
Kinek Nem
  • Akik eleve nem szeretik a filmet és hülyét kapnak a tréning-montázsoktól.
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.