1923. október 16-án alapította meg Walt Disney és testvére, Roy Disney a The Walt Disney Company-t, ami akkor még Disney Brothers Studiónak hívtak. Külön cikkben foglalkoztunk már a vállalat elmúlt 100 évére való visszatekintéssel, így ebbe nem mennénk bele részletesen, azt viszont muszáj megjegyezni, hogy a Disney a centenárium alkalmából számos ünnepi meglepetéssel készült: többek között felújították a Hamupipőkét (a Disney+-on láthatjátok), összehoztak egy megható kisfilmet Volt egyszer egy stúdió címmel (ezt is a streamingszolgáltatáson találjátok), valamint mozikba küldték a Kívánság című animációs filmet, amelynek üzenete egyben az egész Disney mottója is.
A Kívánságot november végén mutatták be, ezt mindenképpen be szerettük volna várni azzal az ambíciózus ötletünkkel, hogy a 100. évforduló előtt fejet hajtva kiválasztunk tizet a Walt Disney Animation Studios hatalmas portfóliójából. Végül az új alkotás nem került be a top 10-be, viszont így is büszkék vagyunk arra a végeredményre, ami a szerkesztői rangsorok összesítéséből született.
Mivel top 10-ről van szó, ezért nyilván nem kerülhetett rá minden kedvencünk, így vannak nagy hiányzók, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a többi Disney-művet nem szeretjük. Annyi kultikus alkotása van a stúdiónak, hogy hihetetlenül nehéz volt rangsort állítani, mégis megpróbálkoztunk vele. A tizes listáról épp, hogy lemaradt az Encanto, a Lilo & Stitch, az Eszeveszett birodalom, a Kincses bolygó, a Mulan, a Notre Dame-i toronyőr, a Pinokkió, a Tarzan és az Atlantisz: Az elveszett birodalom, amik egytől-egyig remek filmek, szóval ebből is láthatjátok, milyen kemény menet volt ez.
Szerintünk ez a Disney 10 legjobb rajzfilmje:
10. Aranyhaj és a nagy gubanc (2010)
Aranyszínű hajzuhatag, toronyba zárt lány és az őt felszabadító igaz szerelem - a Grimm testvérek által írt Rapunzel történetét valószínűleg mindenki ismeri már, a Disney rajzfilmjét is ez ihlette meg, csak itt nem királyfi talál rá a szépségre, hanem egy sármos tolvaj, olyan eltérésekről nem is beszélve, mint hogy a címszereplő legjobb barátja egy kis kaméleon. Aranyhaj fürtjeinek varázsereje van, ezek tartják fiatalon a gonosz boszorkát, innen pedig már nem nehéz kitalálni a cselekményt. Az Aranyhaj és a nagy gubanc nem is a nagy fordulatai, hanem végtelenül szerethető karakterei és hatalmas szíve miatt lopta be magát sokak szívébe (beleértve a szerkesztőinket is), és azon zenés alkotások közé tartozik, amely nem viszi túlzásba a dalbetéteket, azok fantáziadúsan épülnek bele a humorban is gazdag sztoriba. Az Aranyhaj emellett fontos üzenetet is hordoz, miszerint merjünk kipróbálni új dolgokat, ne féljünk a változástól és legyünk nyitottak a világra.
9. Mackótestvér (2003)
A természettel való szimbiózis fontosságával számos film foglalkozott már, de magába szippantó atmoszférájával, erőteljes érzelmi töltetével és gyönyörű megvalósításával valószínűleg a Mackótestvér a legkifejezőbb közülük. Indián főhősünk gyűlöli a medvéket és kíméletlenül vadászik rájuk, egy sikeres vadászat után azonban büntetésből maga is mackóvá válik, és egy medvekölyöknek köszönhetően teljesen megváltozik mindaz, amit ezekről az állatokról gondol. A Mackótestvér egy csodálatos tanmese arról, hogy sokszor ok nélkül gyűlölködünk, és anélkül használjuk ki a környezetünket, hogy belegondolnánk annak következményeibe. De ugyanúgy benne van a pozitív jövő ígérete is, hiszen azt is láthatjuk, hogy sosem késő változtatni. Ahogyan a rajzfilm egyik legszebb dala fogalmaz: "Ha szeretet él a szívedben, boldog útra léptél, hiszen érzés nélkül félig élsz, minden ember testvér, míg világ a világ, kell, hogy itt a Földön értsük egymás szavát."
8. A dzsungel könyve (1967)
A dzsungelben magára hagyott, és farkasok által nevelt Maugli - Rudyard Kipling azonos című, 1894-es regényéből merítő - története okkal érződik úgy, mintha ősi lenne, hiszen a természethez való visszatérés valószínűleg azóta foglalkoztatja az emberiséget, hogy megszűntük vademberek lenni és elkezdtünk filozofálgatni. A Disney ezt a koncepciót emlékezetes karakterekkel és fantáziadús dalokkal dobja fel, miközben a vállalatra jellemző módon megjelenik a család fontossága, a valahová tartozás lényege és az az üzenet is, hogy a gonosz mindig elnyeri a méltó büntetését. Sokan nőttek fel Balu, Bagira, Sir Kán, Ká, Lajcsi király és a többiek társaságában, amelyért rengeteget tett a magyar szinkron is (élen Csákányi Lászlóval, Szabó Gyulával, Gelley Kornéllal és Bodrogi Gyulával). Okkal vált A dzsungel könyve hivatkozási ponttá, amelyre többek között musical is épült, viszont nálunk épp, hogy meg tudta előzni a Mackótestvért, szoros küzdelem volt.
7. Macskaarisztokraták (1970)
Cicás videót mindenki látott már, amik legfőképpen az állatok humorfaktorára és szeszélyességére épülnek, és általában a filmekben is ezeket karikírozzák ki. A Disney azonban arra használta fel ezeket a különleges lényeket, hogy a társadalmi rétegek ütközését mutassák be. Elvégre egy a fényűzéshez szokott cicacsalád tapasztalja meg az utcai életet, míg az őket segítő csavargó macska olyan, számára idegen dolgokkal szembesül, mint az állandóság, a szeretet és a másokról van gondoskodás. Zseniális, ahogyan ezek a világok találkoznak, és mindezt hihetetlenül szerethetően tálalják az alkotók, nem csoda, hogy sokak szívéhez hozzánőttek a szereplők és pontosan annyi dal van benne, amennyi illik a koncepcióhoz. Aki egyszer meghallotta a "Minden ember macska nem lehet" tételt, az valószínűleg soha nem fogja elfelejteni, beleértve a Thomas O'Pamacskára castingolt Koós János hangját sem, amely parádésan jó választás volt, emeljük a kalapunkat.
6. 101 kiskutya (1961)
Meglehetősen bevállalós volt a Disney a Dodie Smith Száz meg egy kiskutya című regényéből inspirálódott 101 kiskutyával, hiszen nem kisebb fenyegetésről van benne szó, mint hogy egy eszelős és tehetős némber kölyökkutyák bőréből szeretne magának bundát készíteni. Ez leírva borzalmasan, horrorfilmbe illőnek hangzik, de a cuki dalmatákat felvonultató rajzfilm csupaszív bájossággal veszi el a hátborzongató motiváció élét, és az elmaradhatatlan happy end, valamint Szörnyella de Frász elkerülhetetlen megbűnhődése kétséget sem hagy afelől, hogy mi jár azoknak, akik másokon akarnak élősködni - és mindezt anélkül sikerült elérniük, hogy tízpercenként dalra fakadtak volna az ebek. Még azelőtt készült belőle élőszereplős film, hogy a vállalat ezt a feldolgozásosdit nagyüzemi módon űzte volna, és az illusztris szereplőgárdának köszönhetően az is megérdemli a figyelmet.
5. A szépség és a szörnyeteg (1991)
Bár a könyvmoly, magának való Belle és a magányra kárhoztatott, elátkozott szörnyeteg varázslatos történetét a szerkesztők pontszámai csak az ötödik helyig juttatták el, e sorok írójának talán ez áll a legközelebb a szívéhez az összes Disney-mű közül (döntetlenben a Notre Dame-i toronyőrrel), köszönhetően annak, hogy azonosulni tud azzal, mennyire fontos, ha nem a külső alapján ítélnek meg valakit és azzal, hogy mindenkinek jár az igaz szerelem. A filmtörténelem egyik legszebb alkotása ez, ami az elfogadásra ösztönöz, és ne is figyeljetek azokra, akik a Stockholm-szindrómával dobálóznak. Galambos Erzsi szerelmespárok sokaságát ajándékozta meg a rajzfilm fő tételével, el is morzsoltam pár könnycseppet a halálakor. Nem ördögtől való az Emma Watson és Dan Stevens nevével fémjelzett élőszereplős verzió sem, amihez Alan Menken új dalt is komponált.
4. Zootropolis (2016)
Egy állatokkal teli metropolisz nem mondható újdonságnak, elég csak a Tesz-Vesz városra gondolni, viszont az, hogy ezt izgalmas karakterekkel, napjainkat mozgató aktualitás témákkal és egy fokkal érettebb történettel töltsék meg, az mindenképpen a Zootropolis számlájára írható. Nick Wild róka és Judy Hopps nyúl fordulatos bűnügyi nyomozása felrúgja a konvenciókat, és szakít azokkal a skatulyákkal, hogy a nyuszi csak gyáva lehet, a róka pedig csakis ravasz. Végtelenül mókás nézni, ahogy az emberi tulajdonságokkal felruházott állatok élik a saját életüket, közben pedig a Disney olyan komoly témákat hajít bele ebbe a színes közegbe, mint a faji előítéletesség, az iskolai zaklatás, a korrupció, a hatalommal való visszaélés vagy éppen a személyiséget átformáló traumák. Lehet, hogy első megtekintésre nem így tűnik, de valószínűleg a vállalat egyik legfontosabb filmje ez, amely mindösszesen pár ponttal csúszott le a dobogónkról.
3. Herkules (1997)
Ugyanis az az alkotás előzte meg, amely a filmtörténelem egyik legjobb görög mitológiával foglalkozó darabja. A Herkules különleges színvilágával és hangulatával a szemünket, egyedi karaktereivel és megpedzegetett témáival (mint hogy az erő nem elég, szív is kell hozzá, hogy valaki hős legyen, vagy hogy mit is ér az igazi szerelem) a lelkünket célozza. Azon Disney-művek közé tartozik, amiknek a dalai nemcsak kitörölhetetlenek a fülünkből, de mondanivalójuk is sokáig velünk maradnak, és még sincsenek túlzásba víve. A "Bírnom kell a célig" tökéletesen példázza, hogy mennyi álmot dédelgetünk fiatalon, az "Ez nem lehet szerelem" pedig minden bizonnyal temérdek szerelmes lejátszójában megfordult már, aki egy kapcsolat legelején járt. Parádés szövegek, egy végtelenül szórakoztató főgonosz (Kulka János lopja a show-t Hádészként!), tanulságok és mitológia a köbön: a Disney Herkulese nem véletlenül lett harmadik a toplistánkon.
2. Aladdin (1992)
Az Ezeregyéjszaka meséi által megihletett Aladdin egy jószívű, de lopásokból élő utcagyereket tesz próbára azzal, hogy a világmindenség egyik legnagyobb hatalmát adja a kezébe: egy lámpást, amelynek dzsinnje három kívánságot teljesít. Nem nehéz azonosulni Aladdinnal, akinek lényegében álmainak kulcsa pottyan az ölébe, rajta keresztül pedig az is megfogalmazódik, hogy mennyit számít a származás, mi mindent megteszünk a szerelem érdekében és tovább tudunk-e tekinteni a saját érdekeinknél. Mindehhez remek karakterek aszisztálnak, élen Dzsinivel, akit az eredeti változatban Robin Williams, a magyar szinkronban pedig Mikó István kelt életre fenomenálisan, de nem hagyhatjuk dicséret nélkül Bolba Tamás (Aladdin, Miller Zoltán éneki kíséretével), Kocsis Judit (Jázmin, Janza Kata kíséretével), Gáti Oszkár (Jafar) és Kassai Károly (Jágó) teljesítményét sem. Ron Clements és John Musker rajzfilmje kortalan remekmű, amelyen generációk nőttek fel és fognak felnőni, és az élőszereplős feldolgozása is bőven vállalható, ami nagyobb szerepet ad Jázminnak.
1. Az oroszlánkirály (1994)
Mondhatnánk, hogy nehéz menet volt az első helyezett, de az az igazság, hogy Simba története egyöntetűen elnyerte a szerkesztőink szívét. Az élet körforgásának szemléltetését királydrámával és coming of age sztorival vegyítő Az oroszlánkirály minden elemében a tökéletes rajzfilm, amely sokak számára volt meghatározó élmény, még úgy is (vagy éppen azért), hogy minden csodájára jutott legalább egy megrázó momentum is. Kevés olyan rajzfilm van, ami ennyire finoman, ennyire észrevétlenül táplálja belénk, hogy mi az élet rendje, és mindehhez olyan, instant libabőrt okozó szerzemények aszisztálnak, mint "Az élet az úr", az "Érzed már a szív szavát" vagy éppen a "Hakuna Matata" (arról nem is beszélve, hogy a magyar változatban olyan színésznagyságokat hallhatunk, mint Sinkovits Imre és Kristóf Tibor). Talán a Disney egyik legszínpompásabb darabja, amelyet a modern technológia lélektelenné tett a 2019-es adaptációval. Szerencsére az eredeti mindig megmarad nekünk, és bízunk benne, hogy még nagyon sokan fogják felfedezni a jövőben maguknak.
A ti toplistátokon mik szerepelnének?