Hirdetés

Nem - Kritika

|

Van valami a levegőben.

Hirdetés

Jordan Peele napjaink egyik legizgalmasabb alkotója. A komikus, amióta (teljes joggal) berobbant 2017-ben a Tűnj el! című első rendezésével, számos más produkcióban vett részt, akár íróként, akár producerként. Gondolok itt az újraélesztett Alkonyzóna sorozatra, vagy a Kampókéz folytatásra. A minőség már más tészta, de tisztán körvonalazódott Peele stílusa. Második önálló műve, a Mi jóval megosztóbb lett, mint debütáló munkája, de ismét sikerült kreatív módon keverni a horror és thriller műfajok elemeit a társadalmi kérdésekkel, ami friss vért pumpált a zsánerbe. A Nemről szinte semmit sem lehetett tudni, így nehéz volt felmérni, hogy mire számíthatunk, az mindenesetre biztos, hogy a nyár talán legjobban várt alkotásáról van szó és reménykedtünk, hogy a Tűnj el!-ben látott Peele-t köszönthetjük viszont.

Hirdetés

OJ (Daniel Kaluuya) és a nővére Emerald (Keke Palmer) egy tanyán élnek, ahol hollywoodi filmekhez idomítanak lovakat. Egy tragédia után új kamerákat szerelnek fel a birtokra és egyre több furcsaságra lesznek figyelmesek. Valami van a közelben, már csak azt kell kideríteni, hogy mi és mit akar?

Ahogy említettem, a kedvcsinálók alapján nehezen lehetett bekategorizálni, hogy mi is akar lenni a Nem. Ezzel nincs is baj, felkelti az érdeklődést, ad egyfajta misztikumot az alapanyagnak, illetve meghagyja a felfedezés örömét a nézőnek, amiért már önmagában is hálásak lehetünk. Én sem akarom ezt elvenni senkitől, így a történetről tényleg csak nagy vonalakban beszélnék. Azt azonban rögtön leszögezném, hogy aki a nagy titokzatosságot a hatalmas csavaroknak és valami óriási megfejtésnek akarja betudni, csalódni fog.

A Nem sokkal egyszerűbb, mint hinnénk, ami önmagában nem baj, de Peele túl sok vasat tart a tűzben. A hatásos nyitány után megismerjük hőseinket, betekintést kapunk a mindennapjaikba, ám rögtön érződik, hogy valami nincs rendben. A cselekmény első fele komótos tempót diktál, de az atmoszférateremtésben tökéletesen helytáll az író-rendező. Végig érződik a fenyegetettség, az ismeretlentől való félelem és kezdődhet a teóriagyártás, hogy mivel is állhatunk szemben. Nézeti magát a film és választ akarunk kapni a kérdésekre. OJ a maga csendes, higgadt módján igyekszik kezelni a helyzetet, míg húga sokkal karakánabb és üzleti lehetőséget lát a rejtélyes felfedezésben. Hozzájuk csapódik egy technikus srác, illetve úgy tűnik, a közeli western tematikájú vidámpark vezetője, Ricky (Steven Yeun) is többet tud, mint amennyit elárul. Ez utóbbi egy külön mellékszálat kap és itt kezdődnek a gondok.

Az ő történetére kiemelt figyelem hárul, többször is visszatérünk a gyermekkori traumájára, sőt a központi konfliktust is párhuzamba lehet állítani a vele történtekkel. A baj ott keresendő, hogy Ricky a háttérbe szorul, nem kap elég időt ahhoz, hogy átélhető legyen a motivációja és a fájdalma. Sokkal célszerűbb lett volna összemosni őt OJ karakterével és máris egy sokkal erőteljesebb, jobban kibontott és logikusabban felépített drámát látnánk. A természetre reflektáló konklúzió teljes mértékben érthető, de nincs meg a kapocs a két sztoriszál között. A felfedezés, hogy mivel is állunk szemben nemkülönben légből kapottnak érződik.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Nem kell didaktikusan a szánkba rágni, de egy mezei heuréka pillanatnál azért több kéne. Ahol viszont nem érheti szó a ház elejét, az a technikai kivitelezés. A Nem fantasztikusan néz ki, Hoyte Van Hoytema operatőr hozta a formáját és parádés képeket varázsol elénk. A kicsit kifordított, misztikus sci-fi és horror köntös is működik a legtöbb esetben, legyen szó éjjeli, vagy nappali jelenetekről. A felhők fürkészése, a menekülések, a jelenések mind át vannak itatva feszültséggel és a már említett fenyegetettség érzése a nézőre is átragad. A zárásra ebből sajnos nem sok marad, hiába számítottam valami ütősebb gyomrosra.

Peele ezúttal elsősorban rendezőként mutatta meg tehetségét, míg az írásban ez most kevésnek bizonyult. Számos szuper ötletet feldob, melyekkel vagy nem kezd semmit, vagy nem bontja ki elég alaposan, nem is beszélve a karakterek sorsáról. A Nem akkor működik legjobban, amikor nyomasztó és feszült thrillerként muzsikál, ám dramaturgiailag, illetve az összefüggéseket tekintve már kevésbé éri el célját. Az pláne nem válik előnyére, hogy többnek akarja mutatni magát, mint ami valójában, ezáltal egy nagy blöff érzését keltve. A végeredmény így is korrekt és Peele még mindig egy izgalmas és egyedi filmes, de az arroganciája nem biztos, hogy hosszú távon kifizetődő lesz.

Nem

Kinek Ajánljuk
  • Aki kedveli az érdekes koncepciókat
  • Aki kíváncsi Peele kevésbé társadalomkritikus énjére
  • Aki egy feszült és látványos moziélményre vágyik
Kinek Nem
  • Aki egy új Tűnj el!-t vár
  • Akit zavarnak az antipatikus karakterek
  • Aki a misztikumból fakadó állejtő csavarokat várná
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.