Mi lehet a probléma a Star Wars-filmek rendezőivel?

|

Minden a Lucasfilm hibája lenne?

Ez eddig bizony 5-ből 3. Ennyiszer kellett azóta valamilyen okból egy Star Wars-projekt éléről egy rendezőnek továbbállnia, mióta a Disney felvásárolta a Lucasfilmet. Ilyenkor persze mindenki a stúdióra mutogat, hogy túlságosan nagy nyomást helyez a rendezőkre, és nem hagyja őket érvényesülni, azonban mint egy párkapcsolatnál, itt is kettőn áll a vásár.

Hirdetés

A sort még Josh Trank nyitotta 2015-ben, fél évvel Az ébredő Erő premierjét megelőzően. A Fantasztikus Négyes körüli botrányok miatt, ahol nem csak a Fox és Trank hadakozott keményen egymással, hogy a filmet végül a producer Simon Kinberg fejezze be-  megpróbálva menteni a menthetetlent -, hanem a rendező még kis híján össze is verekedett az egyik főszereplővel, Miles Tellerrel. Ezek után annyira nem volt meglepő, hogy a Lucasfilm nem kockáztatott egy balhés rendezővel és dobta, a Boba Fett spin-offal együtt.

Tavaly ilyenkor a Zsivány Egyes utóforgatásaitól volt hangos a sajtó. Ott még sikerült diplomatikusan kommunikálniuk, hogy nem elégedettek Gareth Edwards teljesítményével (állítólag túl sötétnek találták az eredeti elképzelésekhez képest), például Mads Mikkelsen is azt nyilatkozta, hogy nincs itt semmi látni való, mindennapos az ilyesmi, és gyorsan felbérelték Tony Gilroy forgatókönyvíró-rendezőt, hogy írja át a Zsivány Egyes egy bizonyos hányadát, valamint vezényelje le az utóforgatásokat. A dolgot megkönnyítette, hogy Edwards végig ott volt a fedélzeten, és az ő jelenlétében történtek a változtatások, nem csapott nagy patáliát, így végül is ellehetett úgy adni, hogy ez továbbra is az ő filmje, de ugyanakkor beszédes, hogy a rendező egyelőre nem akar újabb nagy költségvetésű stúdiófilmet forgatni ezek után.

Most nyáron robbant a bomba, mely szerint a forgatások utolsó szakaszában kreatív nézetkülönbségekre hivatkozva a Lucasfilm és a Phil Lord-Chris Miller rendezőpáros útjai elváltak a Han Solo spin-off kapcsán. A producer, Kathleen Kennedy és a forgatókönyvíró, Lawrence Kasdan rengeteget hadakozott a rendezőkkel a hangvételt és a temérdek improvizációt tekintve. Gyorsan pedig a helyükre ültették az Oscar-díjas Ron Howardot, akinek hála már egy szereplő jeleneteit kénytelenek is voltak teljes egészében kivágni a filmből, viszont közben a fedélzetre hozta egyik visszatérő színészét is Paul Bettany személyében.

Most pedig ott tartunk, hogy a IX. epizód régóta kiszemelt író-rendezője, Colin Trevorrow távozott "kreatív nézeteltérésekre" hivatkozva, ami mondanunk sem kell, hogy a diplomatikus megfogalmazás. A THR belsős információkra hivatkozva állítja, hogy a 2015 óta a fedélzeten lévő Trevorrow-val régóta gondok akadtak: folyamatosan visszadobálta a forgatókönyv változatokat, továbbá Kennedy és közte is annyira elmérgesedett a viszony, hogy lehetetlenné vált a közös munka, pedig a Han Solo körüli botrányokat követően a producerasszony igyekezett elkerülni minden hasonlót. Erre csak rádobott egy lapáttal, hogy a Jurassic World és a Star Wars IX között levezényelt, személyes hangvételű The Book of Henry mind kritikailag, mind anyagilag hatalmasat bukott, a rajongók pedig megkongatták a vészharangokat.

Ahogy korábban is írtuk, kettőn áll a vásár és ebben a Lucasfilmnek, elsősorban Kathleen Kennedynek oroszlán része van. Egyrészről nyilván nem kis nyomásnak kell megfelelnie a világ legnépszerűbb franchise-a élén. Az is észrevehető, hogy próbálja azt az utat követni, mint a szintén a Disney kötelékébe tartozó Marvelnél Kevin Feige, és új, friss arcokat ültetni a rendezői székekbe. Csakhogy míg Feige úgy képes teret adni a rendezői vízióknak, hogy közben a Marvel komfortzónájából se lógjanak ki a filmek - pont ezért dobbantott Edgar Wright a Hangya éléről - addig itt lényegesen nagyobb problémák vannak. Kennedynek rá kellene jönnie már az előkészületi fázisban, hogy az adott rendező, annak munkamódszeri stílusa nem egyezik az elképzeléseikkel, ehhez képest a 2015 óta megerősített Lord, Miller és Trevorrow is botrányosan távozott, már javában benne a munkában.

Ugyanakkor ott vannak a rendezők személyei is: mind Trevorrow, mind Edwards túlságosan hirtelen, egy-egy kis költségvetésű mozi után találta magát egy több száz millió dolláros hollywoodi blockbuster élén a Jurassic World és a Godzilla képében. Nem járták végig a ranglétrát, nem volt idejük kialakítani a saját stílusukat, ami viszont megkérdőjelezi, hogy ez esetben mit tudnak hozzáadni a messzi-messzi galaxishoz. J.J. Abrams, vagy Az utolsó Jediket jegyző Rian Johnson már hosszú évtizedek óta tevékenykedik a showbusinessben, tehát tudják, ismerik annak működését és Johnson eddig is tagadta, hogy kapott volna bármilyen listát Kennedy-éktől, hogy mit tehet meg, vagy mit nem és szerinte semmivel sem kap nagyobb kontrollt, mint bármilyen más korábbi munkájánál.

Lordnál és Millernél pedig még egy nagyon súlyos kritika is elhangzott, mégpedig a generációs különbség. Azoknak a filmkészítőknek - akárcsak a a rajongóknál - akik az Egy új remény bemutatásakor még gyerekek voltak nyilván mást jelent a Star Wars, mint azoknak, akik felnőtt fejjel megélték, hogy George Lucas meséje miként szabta át az Álomgyár arculatát. Ez pedig Kennedy-ék és a készítők között újabb töréspontot eredményezhet. Valamint felmerül a kérdés: ki látja, ki tudja jobban, hogy mit várnak el egy Star Wars-filmtől, amikor annak atyja is (sokak szerint) látványosan szembe köpte a saját művét az előzményekkel?

Azonban akárhogy is vesszük, itt a fő (viszont nem kizárólagos) felelősség akkor is Kennedy-é és a Lucasfilmé. Elmondásuk szerint a kirúgott rendezőkre mind egy-egy korábbi munkájuk során figyeltek fel, mint Edwardsra a Monsters, Trankra Az erő Krónikája, vagy Trevorrowra a Kockázatos túra kapcsán. Ugyanakkor, hogy nem egyeznek az elképzeléseik az alkotókkal, erre legrosszabb esetben az előkészületi fázisban rá kellene jönniük, legjobb esetben a kezdeti tárgyalások, előzetes kontroll alatt, jóval a forgatókönyv tervezetek, a casting folyamatok előtt, nem pedig amikor a film javában forog.

Mert nem minden sarkon található egy Abrams, vagy egy Johnson, ez tény, de nem is feltétlenül kell olyanokra bízni egyből a világ legnagyobb franchise-át, akik még nem bizonyítottak eleget. Ha pedig azt várják el, hogy a filmjeik egyediek is legyenek, akkor nem csak nagyobb teret kellene engednie a rendezőknek és nagyobb bizalommal fordulni feléjük, hanem a fő történetszáltól is illendő lenne elszakadni, Skywalkerestől, Birodalmastól egyaránt. A kudarcok után viszont most a Lucasfilm egy ideig vélhetően biztosra kíván menni, hiszen pont ezért bízták meg Ron Howardot is és pont ezért emlegetik a IX. rész esélyes beugrói között Abramset és Johnsont egyaránt, elvégre a trilógiazárlatot nem bízhatják akárkire. Persze emellett az is kérdéses, hogy a beugró direktor tudja-e tartani a kitűzött 2019-es májusi időpontot, ami jelen esetben erősen kétséges, ahogy kissé a bizodalmunk is, hogy tudják, mihez akarnak kezdeni a messzi-messzi galaxissal.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!