Ahogy az már-már szokássá vált az Amazonon streamelhető The Boys/A Fiúk esetében, az aktuális évad kezdete előtt - vagy a rajtja közben - berendelték a soron következő évadot. Nem volt ez másképp idén sem, annyi különbséggel, hogy pár nappal az eredeti bejelentés után az is kiderült, hogy az ötödik évad fogja zárni a fősodor történéseit. Ennek tükrében várható volt, hogy nagy dolgokat fog megalapozni a negyedik szezon.
Ezt végül meg is kaptuk, egy olyan fináléval és cliffhangerrel, ami idáig nem igazán jellemezte a szériát. Viszont az oda vezető út sosem volt még ennyire döcögős a sorozat történetében. Ez a botladozás persze bizonyos szinten elkerülhetetlen volt, hiszen a The Boys idáig évadról évadra képes volt magasabbra tenni a lécet, fejlődni, bővíteni a világot.
Az aktuális évad első három részében - amit az Amazon mindig egyszerre tesz elérhetővé - már rendre felsejlettek a főbb csapásirányok. Az elsőben a harmadik rész végére Hughie-ék elteszik láb alól a láthatatlan szuperhőst, Translucentet/Áttetszőt, a másodikban Stormfront/Viharfront szadizmusát ismerhetjük meg a rajt végére, míg a harmadikban a Jensen Ackles által alakított Soldier Boy/Katonasrác lép a porondra. Mindhárom mozzanat előre vetítette az aktuális évad ívét, azt hogy merre fog tartani a cselekmény.
A negyedik évad eleje azonban inkább a fáradtságot tükrözte - no meg azt, hogy Eric Kripke, a showrunner, sportot űz a fanatikus rajongók kiparodizálásából. Homelander/Hazafi egyre extrémebben tolja túl a politikai ambícióit, ami már a szélsőjobbos nézők számára is gyanús lett - lehet, hogy végig minket parodizáltak ki vele, kezdtek el morfondírozni az egykori Twitteren, ma már X-en. No meg a Frenchie/Franci magánéletében bekövetkező váltás is inkább egy bicskanyitogató húzásnak tűnt, semmint megalapozott karakterfejlődésnek. Mindenesetre egy-két felvillanáson túl úgy érezhette a néző, hogy egy helyben toporgunk, amely érzés még a negyedik rész végével sem változott meg igazán.
Némi frissességet azért sikerült becsempészni az új karaktereken keresztül. Susan Heyward Sage-e/Bölcse az évad egyik kellemes meglepetése lett, akin keresztül egy újabb dimenziót nyitott a széria a közéletből ismert sztereotípiák kifigurázására. Valorie Curry egy már teljesen elvetemült fanatikust keltett életre Firecracker/Tűzgyújtó személyében, aki szintén egy szomorú látlelete a mai polarizált világnak. Végül, de nem utolsó sorban, megkaptuk Jeffrey Dean Morgant is, akit keveseknek kell bemutatni - a hírnevével együtt pedig egy olyan karizmatikus karaktert kapott a széria, akinek olykor meg sem kell szólalnia, hogy uralja a jelenetet.
Az évad második felére szerencsére rákapcsoltak Kripkéék a cselekmény előremozdítására, és a valódi karakterfejlődésekre. No meg arról sem feledkeztek meg, hogy ismét futószalagon szállítsák a legbetegebb jeleneteket, mint amikor repülő, vérszomjas birkák támadnak rá hőseinkre, és szállnak bele a statisztának beillő testőrökbe. Egyébként meggyőződésem, hogy igazi élvezet lehet a kaszkadőrök és tucatszínészek számára falra kenődni vagy szétrobbanni a The Boys forgatásán.
Hogy az első négy rész mennyire inkább a polgárpukkasztásról szólt - amivel a töltelékepizód jelleget akarták palástolni -, azt az utolsó két rész, de különösen a finálé fejleményei bizonyítják. A vakvágányokat, amikre látszólag rálép a negyedik évad eleje, végérvényesen maga mögött hagyja a széria, és néhány fan service-nek is beillő, de egyben évadok óta építgetett húzással kibékéltetheti a legtöbb nézőt, akik inkább csalódásnak élték meg a nyitányt.
Kijelenthető, hogy a negyedik évad volt a legkiegyenlítetlenebb a The Boys történetében, de a huszáros hajrá miatt kevésbé lehet keserű a szánk íze - ismét bizonyítva, hogy sokkal kifizetődőbb gyengébben kezdeni, de erősen zárni egy szezont, mint fordítva. A széria átlépte azt a bizonyos határvonalat a Rubikonon, ami után már nincs visszaút - különösen egyes karakterek számára, akiknek karakterívét már évadok óta előre sejtettük, de most, hogy valóban ráléptek erre az ösvényre, még hátborzongatóbbá - egyes esetekben viszont reménytelivé - válik a The Boys világa.
Ha lehet hinni Karl Urbannek, akkor 2026-ban tekinthetjük meg a sorozat lezárását, ami előreláthatóan a legbrutálisabb lesz. Azért bízom benne, hogy a valóság ezúttal nem fogja szorosan lekövetni - pontosabban megelőzni - annak eseményeit, mint tette azt a V generáció, vagy most a The Boys negyedik évadának fináléja. Előbbinek premierje előtt (2023. november 4) pár nappal ugyanis a valóságban is történt egy halálos kimenetelű iskolai lövöldözés (Worcester), míg a mostani finálé előtt ugye egy elnökjelölt ellen kíséreltek meg merényletet az USA-ban. Remélhetőleg csak véletlenek sorozatáról van szó, és Kripke nem valami orákulum, különben körömrágós 2026 vár ránk.