Hirdetés

Évadkritika: The Old Man - 1. évad

|

Öregember nem vénember - vagy mégis?

Hirdetés

Amikor befutott az FX csatorna legújabb sorozatának, a The Old Mannek a trailere, valószínűleg nem én voltam az egyetlen, aki Jeff Bridges jelenléte miatt kapta fel a fejét a projektre. A színész ugyanis 2018 óta nem szerepelt sem filmben, sem sorozatban, mint később kiderült azért, mert kemoterápiás kezelésekre jár. Szerencsére Bridges kezelései eredményesek voltak, majd tavaly szeptemberben érkezett is az üdvözítő hír, miszerint a daganat visszahúzódott, és egyébként a terápia során még a COVID-ot is leküzdötte a színész szervezete.

Hirdetés

Az égiek, vagy inkább Bridges küzdőszelleme tisztán jelezte, hogy a színész egyelőre még nem áll készen a visszavonulásra, úgyhogy a gyógyulást követően alá is írt Thomas Perry 2017-es regényének, a The Old Mannek a sorozatos adaptációjához. Az FX-en debütáló széria pedig egy olyan kuriózum lett, amire már nagy szüksége volt az idősebb színészeket felvonultató kémes-akció történeteknek.

Ugorjunk vissza egy kicsit az időben: 2008-ban jelent meg ugyanis Liam Neeson Elrabolva című filmje, azóta pedig egyrészt minden évben kapunk valami hasonló performanszt az ír legendától, másrészt pedig lépten-nyomon próbálnák mások is másolni a formulát, leginkább kudarcba fulladó projektekkel, de ritkán kellemes meglepetésekkel is (Senki). Az eltelt 14 év alatt azonban már az átlagnézőnél is kialakult az a tévképzet, hogy a nyugdíjba vonult szuperkémek 60 felett is képesek mindenkinek ellátni a baját két mozdulattal.

A The Old Man szembemegy az Elrabolva által elindított elpusztíthatatlan nyugdíjas akcióhős trendekkel. Dan Chase (Bridges) a világtól elvonultan él két kutyájával, éjszakáinak nyugalmát pedig inkontinenciás problémák, no meg a múlt szellemei bolygatják meg. Egy nap azonban ismeretlen ember bukkan fel a házikóban, az apóka látszatát keltő Chase-nél azonban rögtön aktivizálódnak a régi ösztönök, csak hát az a test már nem úgy funkcionál, mint régen. A már-már idegőrlővé fajuló pusztakezes harc Chase diadalmával zárul, de nincs semmi ok a nyugalomra: hősünk rögtön tudja, hogy megtalálták őt, és ismét mozgásba kell lendülnie.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Itt fontos megjegyezni, hogy bár a nyitány rájátszik az Elrabolva alaphelyzetére, ne dőljünk be neki. A tempó már csak a sorozatos formátum miatt is sokkal lassabb, és lényegében nem is a klasszikus akciójeleneteken, hanem Bridges és a többiek drámáján, dialógusain lesz a hangsúly. Ha mindenképp párhuzamot kellene vonni, akkor inkább a Homeland feszültségét lehetne felemlegetni, csak nyilván egy jóval idősebb színészi stáb áll a The Old Man rendelkezésére. Ez azonban a széria legfőbb erénye lesz.

Bridges mellett ugyanis John Lithgow is tiszteletét teszi a képernyőn Harold Harper, a CIA alkalmazásában álló hírszerző ügynök szerepében, és csakhamar nyilvánvalóvá válik, hogy a The Old Man cím nem feltétlenül csak Bridges karakterére utal. Sőt, az évad végére nemcsak a potenciális címszereplők, hanem a jelentés is többértelművé válik, ahogy egyre jobban elmélyülünk Chase és Harper múltjában és kapcsolatában.

A The Old Man másik erénye a hírszerzés világának realisztikus ábrázolásmódja. A szereplők nem váltanak helyszínt egyik jelenetről a másikra, a menekülő nem fog tankként átgázolni mindenen és mindenkin (furcsa véletlen, hogy az évadfinálé napjára jelent meg A szürke ember is a Netflixen, ami pont az itteni világ szöges ellentétét mutatta be), és az is világos lesz a széria végére, hogy mennyire frappáns a magyar "hírszerzés" szó, mely tökéletesen leírja ennek a munkának a fő funkcióját és az azzal járó nehézségeket. Ugyanis a macska-egér játék nem csak az üldöző és menekülő között zajlik a terepen, hanem a hírszerzési szakma képviselői között is, amikor éppenséggel információ kinyerésén szorgoskodnának.

Továbbá ismét bizonyosságot nyert, hogy nem kell felvonultatni egy tucatnyi karaktert ahhoz, hogy a dráma és feszültség kiválóan működjön. A már említett Bridges-Lithgow pároson túl ugyanis két fontosabb szereplő kerül bele a képletbe, Alia Shawkat Angelája, illetve Amy Brenneman Zoeja, és ezen karakterek egymás közötti párbeszédei, interakciói már önmagukban aranyat érnek.

A The Old Man szerencsére nem hazudtolja meg Bridges és Lithgow castingját. Jonathan E. Steinberg, illetve Robert Levine, a sorozat készítői nem egy újabb Elrabolva franchise-t akartak felhúzni, hanem egy olyan kémes akció-drámát, melyben az utóbbi dominál, ehhez pedig karakteres színészekre volt szükségük, és ennél jobb párosítást keresve sem találhattak volna. A castingosoknak pedig külön pacsi jár, mert a flashbackekben felbukkanó fiatalabb verziókra a főszereplők szinte kiköpött másait találták meg (Bill Heck és Christopher Redman).

Akik a Homeland vége óta keresnék az újabb kémes tartalmat, mely inkább a karakterekre és a hírszerzési folyamatok komplikációira fókuszál, nem csak az akcióra, azoknak a The Old Man főnyeremény lesz. Ám igazából az "öregek" alakítása miatt senkit sem riasztanék el a szériától, még akkor sem, ha a finálé katarzisa kissé laposra sikeredett. A második évad azonban már hivatalosan is úton van, úgyhogy a történetnek itt még nincs vége. Sőt, az utolsó képkockák alapján a Bridges-Lithgow páros legjobb momentumai még csak ezután következnek.

The Old Man - 1. évad

Kinek Ajánljuk
  • Akik szerették a Homelandet
  • A kevés szereplős, de feszült történetek kedvelőinek
  • Akik már szerették volna Jeff Bridgest újra látni
Kinek Nem
  • Akik egy új Elrabolvára számítanának
  • Akik fiatalos lendületre vágynak
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.