Ahhoz képest, hogy a slasher szubzsáner milyen röhejes alapkoncepciónak tűnik a felszínen (késsel gyilkolászó maszkos emberek), mégis az egyik legmeghatározóbb oldalhajtása a horrornak.
A legtalálóbb szó rá az időtálló, hiszen nemcsak a Sikolyt támasztották fel sikeresen a közelmúltban több mint tíz év hiátus után, hanem olyan több évtizedes franchise-ok is, mint a Halloween, a mai napig olyan hívószóként funkcionálnak a horrorrajongók számára, ami bevonzza őket a moziba.
Azonban azt is érdemes látni, hogy ez a röhejes koncepció a 2020-as években akkor működik igazán, amikor nem veszi teljesen komolyan magát. A Sikoly franchise-ban mindig is dolgozott a meta humor, a három évvel ezelőtti Freaky is erősen alapozott a testcserés szituációban rejlő viccekre, a tavalyi Játsszunk gyilkosost! pedig a mostani huszonéveseknek állított görbetükröt, jó nagy adag iróniával megfűszerezve. Ezt a trendet folytatta az Amazon új filmje, a Gyilkos a múltból.
Azonban a humorista rendező, Nahnatchka Khan nem elégedett meg a slasher zsáner kiforgatásával, hanem bátran beemelte a sci-fi műfaj egyik közkedvelt témáját, az időutazást is, hogy egy tényleg egyedi mixet prezentáljon a nézőnek. Ez a műfajkeverés keveseknél szokott jól elsülni, ám Khan nagyon jól érzett rá arra, hogyan érdemes meglovagolni a retro lázat, és közben feje tetejére állítani a slasher és az időutazós sci-fik alapvetéseit.
1987-ben három fiatal lány vesztette el az életét, miután mindhármójukkal 16 szúrással végzett a hírhedt "16-os gyilkos". 35 évvel később Jamie (Kiernan Shipka) anyját, Pamet (Julie Bowen) meggyilkolja a váratlanul visszatért maszkos rém, ami teljesen traumatizálja a tinédzser lányt. Ám egyik sulis társa, Amelia (Kelcey Mawema) saját anyja jegyzeteit felhasználva egy időgép építésébe kezd, ami végül a gyilkos következő rajtaütése során aktivizálódik, visszarepítve Jamie-t a múltba: egészen 1987-be, még mielőtt elkezdődtek volna a gyilkosságok.
Jamie egy igazi Vissza a jövőbe szituációba keveredik. Jövőbeli tudására alapozva próbálja megmenteni a lányokat, és közben ügyelnie kell arra is, hogy apja és anyja összejöjjenek (de ne idő előtt!), mindezt persze záros határidőn belül kell összehoznia, különben örökre a múltban ragad.
Könnyen szétcsúszhatott volna a Gyilkos a múltból, hiszen mind a slashernek, mind az időutazós sci-fiknek már több évtizedes szabályrendszere van, amit igazi kihívás szórakoztató módon megbolygatni. Khan azonban patikamérlegen, jól időzített módon adagolja a ki- és beszólásokat, és kezdi el apránként eltéríteni a szokott medréből a cselekmény ívét. Ám amikor már elhisszük, hogy ez egy színtiszta meta vígjáték lenne, akkor bedurvulnak a dolgok, melyek a komolyabb horrorok vérfürdői mércéjének is eleget tesznek.
A különböző hangulatok, a poénok és a durvulások közötti váltogatások pedig egy egyedi ritmussal és atmoszférával vértezik fel a Gyilkost a múltbólt. A régebbi filmfogyasztók rögtön felismerik majd, hogy mikből szedte össze Khan az alapötleteket, ám unortodox módon a kiszólásai révén ezt a "nemes lopkodást" nem is rejti véka alá. Pimasz módon azonban ezek révén el is altatja a néző figyelmét, aki könnyedén az "innentől már ismerem" kényelmes pozitúrájába helyezkedhet el, hogy aztán többször is felocsúdjon a műfaji dekonstrukciók váratlan húzásaitól.
Ez a bravúros zsonglőrködés egészen a fináléig jól megy Khannak, ám az időutazós paradoxonok csapdáját ő sem tudta kikerülni. Igazán kár a végéért, mert ez így ebben a formában bizony keserédessé teszi az élményt, még akkor is, ha többnyire a pozitívumok dominálnak. Amennyiben azonban nem érkezik majd egy folytatás, úgy nehéz lesz elfelejteni ezt a setesutának érződő lezárást.
Mindenesetre a Gyilkos a múltból remekül példázza, hogy vannak még kiaknázatlan területei mind a slashernek, mind az időutazós sci-fiknek, és ennek a kettőnek a keverése még csak istenkáromlásnak sem minősül. Csupán egy kis tökösségre és innovatív hajlamra van szükség ahhoz, hogy maradandót alkossanak. A Gyilkos a múltból pedig a fentieknek köszönhetően és a félresiklott finálé ellenére is ott lesz az év legszórakoztatóbb horrordarabjai között.