Az elmúlt hetek hírei érzékeltetik, hogy a Sonynál már megint (avagy még mindig - mindenki döntse el maga) nagy gáz van. Először, mint semmiből a pókháló jött a hír, hogy jövő ősszel érkezik a különálló Venom-film, majd a Fekete Macskával és Silver Sable-lel közös mozi. Jah, és mindkettő Pókember nélkül. Most pedig úgy fest, hogy miután a Marvel Studios kölcsönkérte tőlük a közkedvelt Hálószövőt, vissza is szeretnék kérni azt.
Úgy tűnik ugyanis, hogy a Pókember: Hazatérés hiába az év egyik legvártabb mozija - amit a tegnap kiadott friss előzetes körüli felhajtás és temérdek pozitív visszajelzés is bizonyít - a színfalak mögött komoly tárgyalások folynak. Az ok vélhetően az lehet, hogy egy filmet három stúdió hoz össze: a Sony, a Marvel és a Disney, jóllehet utóbbi kettő majdhogynem egy és ugyanaz. A Pókember jogait birtokló Sony felel a film finanszírozásáért és terjesztéséért, míg a Marvel/Disney a kreatív felügyeletet látja el, amellett, hogy jól járnak azzal, hogy a közkedvelt hálószövőt sikerült beintegrálni a filmes univerzumukba, amit a tavalyi Amerika Kapitány: Polgárháború sikere is igazol.
Magát a Sony és a Marvel közti megállapodást eddig sem volt könnyű követni. A Sony A csodálatos Pókember 2 mérsékelt sikere után May nénis spin-offot, Sinister Six mozit tervezett, valamint a harmadik és negyedik rész premierjét tologatta. Végül 2015-ben jött a megállapodás, hogy a Sony és a Marvel egyesíti erőit és egy új Pókembert keres Andrew Garfield helyére, aki jobban illeszkedik a Marvel univerzumába. Az eksztatikus állapot, mely szerint kedvenc falmászónkat Vasemberék oldalán láthatjuk, valamint a több hónapos casting huzavona annyira lefoglalt mindenkit, hogy a két stúdió közötti megállapodás részleteivel érdemben senki sem kívánt foglalkozni. Ez melyik stúdiónak mennyire éri meg? Egyáltalán hogyan állapodtak meg egymás között? A különálló filmeknek mennyire kell kapcsolódniuk a Marvel Filmes Univerzumához? És míg korábban a Marvel részéről Kevin Feige rendre azt hajtogatta, hogy Pókemberrel hosszútávon terveznek - azért is koncentrálnak a középiskolai éveire elsősorban - addig a Sony egykori feje és a filmek producere, Amy Pascal azt vetette fel a CinemaCon egyik videó interjújában, hogy a Pókember: Hazatérés 2019-es folytatását követően a Sony könnyen úgy dönthet, hogy a figurát megtartja magának és nem közösködik tovább a Marvellel.
Az egyik dolog, amit csodálatos volt megtapasztalni, hogy a stúdiók ritkán döntenek arról, hogy közösen csinálnak egy filmet. Valószínűleg ez sohasem fog ismét megtörténni a folytatást követően. A Sony, a Disney és a Marvel közösen döntött úgy, hogy hagyják csatlakozni Peter Parkert és Pókembert a Marvel Filmes Univerzumába, továbbá hogy együttműködnek a Marveles srácokkal elkészíteni ezeket a filmeket. Úgy gondolom, nagyon ritka, hogy három vállalat ilyet csináljon és éppen azért briliáns, hogy így döntöttek, mivel annyi történetet tudunk elmondani Pókiról újra és újra és újra, amit más módon képtelenség lett volna. Szóval ez egy nagyon okos és önzetlen dolog volt a részükről.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a megállapodás a Sony és a Marvel között egyike Pascal hagyatékának, amit leköszönése előtt a Sony éléről tető alá tudott hozni a vállalatot ért hacker botrányt követően. Pascal ugyan a producere maradt a Pókember kötődésű filmeknek, beleszólása a stúdiók közti megállapodásba már nincs, ha rálátása valószínűleg maradt is. És ahogy a szavaiból kitűnik a megállapodás a két stúdió között - fedjen bármit is - 2019-ben lejár, és a Sony nem kíván a továbbiakban közösködni.
Erre utalhat a különálló Venom film is jövőre, ami elviekben nem képezi részét a Marvel Filmes Univerzumának, tehát Tom Holland sem lehetne Pókember. Vagyis a Sony akár újracastingolhatja a szerepet... megint. De lehet, hogy egyik vagy másik stúdió több pénz akar. Mert akármennyire is szépen festette le ezt az együttműködést Pascal, sem Hollywood, sem az üzleti élet nem így működik, arról nem is beszélve, hogy hány kísérlet volt már korábban, hogy Pókembert csatlakoztassák valahogy az univerzumba: a leghíresebb eset, hogy A csodálatos Pókemberbeli Oscorp torony feltűnt volna a Bosszúállókban, de a vizuális effektusok Joss Whedon filmjében már túlontúl előrehaladott állapotban voltak, korábban pedig Avi Arad producer hajtotta el Kevin Feige-éket, amikor még a Garfield féle Pókember integrálásáról volt szó. Ha a Sony annyira önálló utakat szeretne járni, akkor célszerű lenne visszahozni Andrew Garfield-ot, hogy legalább az ő történetét befejezzék (habár nem biztos, hogy ehhez a színésznek már kedve lenne), Holland Pókemberén közösködjenek a Marvellel, aztán esetleg egy közös, interdimenzionális kaland erejéig Doctor Strange hozza össze őket.
De persze egész egyszerűen arról is lehet szó, hogy a két filmet követően a Sony már mindent maga szeretne irányítani a franchise körül, ami valahol érthető is. A Marvel anyagilag nem szorul rá Pókemberre, legfeljebb kreativitási szempontból, ellenben a Sony jelenleg egy épkézláb franchise-t sem tud felmutatni, legfeljebb az amerikai piacon mérsékelt James Bondot.
Mindenesetre könnyen lehet, hogy újabb hosszútávú megállapodás jön létre 2019 után, és ez csak egy amolyan vihar a biliben, hiszen Peter Parker kalandjait Feige-ék a Harry Potter mintájára egyfajta felnövéstörténetként szeretnék ábrázolni. Annyi bizonyos, hogy Tom Hollandot az idén júliusban érkező Hazatérés és a 2019-es második rész mellett a két részes Bosszúállók: Végtelen háborúban is láthatjuk majd.