Ugyanis Batman karaktere mindamellett, hogy 80 éve debütált a képregények lapjain, 30 éve, 1989 június 23-án mutatták be Tim Burton mindmáig klasszikus moziját, a Batman - A Denevérembert. Az akkor még igencsak a pályája elején járó Burton mozija nem csak érdemben adott hatalmas lökést a máig tartó képregényfeldolgozásoknak, hanem a popkultúrának is meghatározó szeletévé vált. Rengeteg hol apró, hol jelentős tényező miatt vált azzá a filmmé, amit sokan ma is szeretünk. Lássuk, mik is voltak azok!
1. Az élőszereplős Batman-filmek közül mind a mai napig ez az egyetlen, amelyben mindössze egyetlen Batman-gonosztevő szerepel.
2. A film olasz verziójában a legendás Giancarlo Giannini (Mathis a 2006-os Casino Royale-ból) szinkronizálta Jokert. 2008-ban A Sötét Lovagban Heath Ledger Jokerét fia, Adriano Giannini szólaltatta meg olaszul.
3. Michael Keaton legendásan kényelmetlenül, konkrétan klausztrofóbiásan érezte magát a Batman kosztümjében. Ezt azonban felhasználta a szerep megformálásához. Emellett Keaton önmagát egy "logikus flepnisnek" tartja és szerinte egy normális világban igen könnyen rálehetett volna jönni, hogy Bruce Wayne a Batman. Ezért utóbbiként mélyebb hangfekvésben beszélt. Ezt azóta a rajzfilmekben a karaktert megszólaltató Kevin Conroy és Nolan trilógiájában Christian Bale is átvette tőle.
4. Ha pedig Nolan: Sam Hamm forgatókönyvének egy kései változatában visszaemlékezés formájában betekintést kaphattunk volna Bruce Wayne kiképzésébe, amelyben Henri Ducard tanítja a későbbi Sötét Lovagot. Ez volt később a Batman: Kezdődik! kiindulási alapja. Nolan pedig egy ízben úgy nyilatkozott Burton filmjéről, hogy az "zseniális, látnoki és elképesztő módon rendkívüli." Ehhez képest érdekes, hogy Burton közel sem volt olyan jó véleménnyel saját művéről a bemutatót követően. Elmondása szerint részleteiben szereti, de összességében vontatottnak tartja és inkább egy meghatározó popkulturális élmény, mintsem egy ténylegesen jó film. (Prince dalainak a felhasználásával sem volt elégedett.) Ebben a negativitásban a film körüli hercehurcák is közrejátszottak, amik eléggé kikezdték az akkor még a pályája elején járó Burton idegeit.
5. A film elkészülte vagy 10 évet emésztett fel az első ötletektől, amelyek Michael E. Uslantől származtak. Uslan első körben azzal szerzett hírnevet magának, hogy sikerült meggyőznie egyetemi dékánját, hogy érdemes kurzust tartani a képregényekről. A professzor erről először hallani sem akart, amíg Uslan rá nem világított a Mózes és Superman közti párhuzamra. A kurzus olyan nagy sikert ért el, hogy maga Stan Lee hívta fel Uslant és gratulált neki, hogy terjeszti az igét. Richard Donner Supermanje után pedig a stúdiófejesek belátták, hogy a képregényfigurákban nagy lehetőség van és már csak a bő 10 évvel ezelőtti Adam West-féle The Batman-sorozat miatt is láttak a Sötét Lovagban potenciált. Azonban a hamar képbe kerülő Uslan a Bob Kane-ék eredetileg megálmodott, sötétebb tónust akarta viszont a vásznon látni és a producerek is hamar belátták, hogy nem tudnának olyan filmet csinálni, mint Donner mozija, mivel a két figura teljesen ellentéte egymásnak.
6. Már vagy 6 éve (!!!) folyamatosan szenvedtek a forgatókönyvvel a Warnernél, miközben olyan rendezők kerültek képbe, mint Joe Dante (Szörnyecskék), a Coen-tesók (Fargo), vagy Ivan Reitman (Szellemirtók). Reitman révén került szóba a címszerepre Bill Murray is, viszont a színész ezt később tagadta és egyszerű pletykának titulálta. Coenék pedig azért nem vállalták, mert nem akartak olyan filmet csinálni, ami nem a sajátjuk.
7. Tim Burton első rendezése, a Pee Wee nagy kalandja után kezdett el dolgozni a projekten Sam Hamm forgatókönyvíróval, viszont a rendező tényleges zöld utat csupán a Beetlejuice sikere után kapott. Jack Palance nehezményezte is a kezdő Burtont és sokszor nem volt hajlandó besétálni az adott "Felvétel!" parancsszóra a jelenetbe, aminek kapcsán Burton elsőre azt hitte a színészveterán nagyot hall. Palance azonban egy ízben a fejéhez vágta: "Eddig több, mint 100 filmet forgattam! Te mennyit is?" Ennek ellenére Burton hasznos tapasztalatnak könyvelte ezt el.
8. Persze a viharos projekt ezután sem nyugodott le. Mind Burton, mind pedig a címszerepet alakító Michael Keaton járatlan volt a képregények világában. Keaton konkrétan el sem akarta vállalni a szerepet, mivel gyerekkori kötődés híján méltatlannak érezte volna, ha ő alakítja a figurát. Uslan végül mindkettejüket a megfelelő képregényfüzetekkel győzte meg: Burtonnek a Year One füzeteket, és a Killing Joke-ot adta, míg Keatonnek A Sötét Lovag Visszatértet. Burtonre a legnagyobb hatást a Killing Joke gyakorolta. Már csak azért is, mivel ebben Batman inkább csak egy szótlan, magának való árnyék, Jokeré az igazi főszerep (hasonlóan a filmhez) és ezzel az attitűddel a mindig is outsider Burton nagyon tudott azonosulni.
9. Ennek ellenére a film körüli hercehurcák nem akartak lenyugodni. A legnagyobb visszhang Keaton megválasztását övezte (a szereppel anno megkeresték az éppen felfutóban lévő Pierce Brosnant is). A színészt akkortájt komikusként jegyezték az olyan filmekkel, mint A kispapa, vagy Burton előző mozija, a Beetlejuice. (Maga Uslan is erősen kételkedett.) A színész megválasztását maga a neves gazdasági lap, a The Wall Street Journal is címoldalon nehezményezte, ami több, mint 50 000 dühös rajongói levelet jelentett a Warnernek, megkérdőjelezve ezzel Burton, valamint a legendás casting direktor Marion Dougherty (hogy mást ne mondjunk: Halálos fegyver-filmek) döntését.
10. Joker szerepére maga David Bowie is esélyes volt az olyan nevek mellett, mint Willem Dafoe, John Lithgow, Tim Curry vagy Robin Williams.
11. Nicholson fedélzetre hozásával hasonlót szerettek volna lépni, mint Marlon Brando jelenlétével a Supermanben, amivel az akkor még komolyanvehetetlennek tartott zsánernek (pláne a borzalmas Superman IV után) komoly súlyt adnak. Nicholsontól akkoriban (és lényegében azóta is) távol álltak az efféle blockbuster szerepek és nehezen állt kötélnek, ennek pedig egyik legfőbb oka az egyik producer, Jon Peters volt, akivel kellemetlen tapasztalatai voltak Az eastwicki boszorkányok kapcsán. Burton és Peter Guber producer ellátogattak Nicholson farmjára, hogy meggyőzzék a színészt (ehhez a lovaglástól teljesen idegenkedő Burtonnek nem kevés erőt kellett vennie magán), továbbá még a díszletek között is körbevezették, amelyek ugyan lenyűgözték a színészóriást, azonban a szerep elvállalásának prózaibb okai is voltak. A producerek cselhez folyamodtak és felajánlották a szerepet Robin Williamsnek, aki szívesen kötélnek is állt volna, azonban őt egyértelműen csalinak használták csak, ugyanis amikor egy Nicholsonnal folytatott tárgyaláson bedobták Williams nevét, Nicholson már sokkalta készségesebben írt alá. Williams viszont ennek révén berágott a Warnerre és nem volt hajlandó velük később sem együtt dolgozni. Pedig a Mindörökké Batman kapcsán akarták kárpótolni Rébusz szerepével, viszont a harag még akkor is annyira tartott, hogy a szerep inkább Jim Carrey-nél landolt. Évekkel később már szívesen részt vett volna Nolan Sötét Lovag-trilógiájában, különösen azután, hogy az Álmatlanságban együtt dolgozott a rendezővel, valamint a Warner hivatalosan is bocsánatot kért tőle.
12. Nicholsont sem ejtették azonban a fejére és a Batmannel (saját elmondása szerint is) élete legjobb üzletét kötötte meg, ugyanis a szerepet a bevételből való részesedésért vállalta el. Ez a videokazetták értékesítése, tv-s sugárzások mellett (nem beszélve az azóta kiadott DVD és Blu-ray-ekről) több, mint 60 millió dollárt jelentett a számára.
13. A színész emellett a mai napig különösen büszke Joker szerepére. Elmondása szerint ő maga sem ismer tréfát az életben és emiatt barátai, kollégái is sokszor megszólták, ami miatt nem egyszer szégyellte is magát, viszont Jokerben az volt az igazán élvezetes, hogy a figurának humorban sincsenek korlátai, hovatovább egyenesen ízléstelen. Nicholson olyan szinten büszke volt Jokerre, hogy a film bemutatója után majd minden nap megnézte/megnézette barátaival, családjával a házában.
14. A szerepben egyedüli kihívást számára a múzeumi jelenet pusztítása jelentett, ugyanis Jack közismerten a művészet nagy pártolója. Ezzel szemben a napi több órás sminket könnyen viselte, aminek igen egyszerű oka volt: Nicholson híres volt arról, hogy nap mint nap kora hajnalig tart partikat, vagy látogat el azokra, miközben Keaton mindig az elsők között jelent meg. Jack általában délelőtt 10 órakor jelent meg a sminkszobában és amint beült a székbe Keaton mellé, azon nyomban el is aludt, ami némileg megkönnyítette a sminkesek dolgát.
15. Az ötlet, mely szerint Joker teremtette Batmant Bob Kane jóváhagyásával történt és elmondása szerint annyira tetszett neki, hogy sajnálta, hogy nem neki jutott az eszébe.
16. Kane eredetileg cameózott volna a filmben: ő lett volna az a grafikus, aki a Batman karikatúrát odaadja Knoxnak, azonban Kane lebetegedett és utólag már nem volt lehetőség újravenni a jelenetet. A rajzon viszont jól kivehető Kane szignója.
17. A film körüli hercehurcák a női főszereplővel folytatódtak: Sean Young már megkapta Vicky Vale szerepét, azonban két héttel a forgatás megkezdése előtt lovas balesetet szenvedett. Kim Basinger azonban éppen mozgósítható volt (amit akkoriban zajlódó válása is megkönnyített) és szinte azonnal a forgatás helyszínéül szolgáló Londonba tudott repülni.
18. Noha a képregényekben Vale eredetileg vörös hajú volt, Basinger pedig szőke, Bob Kane elárulta, hogy valójában tényleg szőke lett volna a figura, azonban egy színezési hiba miatt lett az első megjelenésekor vörös.
19. Billy Dee Williams annak reményében vállalta el Harvey Dent szerepét, hogy később ő játszhatja majd KétArcot. A figurát azonban a Batman visszatérből végül kihagyták (a fennmaradó szövegeit végül Christopher Walken karaktere, Max Schreck kapta), a Mindörökké Batmanben pedig kivásárolták a szerződéséből, hogy a szerepet a lényegesen nagyobb név, Tommy Lee Jones játszhassa. Williams végül a 2017-es LEGO Batman - A filmben megszólaltathatta a figurát.
20. Michael Gough azért kapta meg Alfred szerepét, mivel Burton nagy rajongója volt a horrorfilmjeinek. Gough, valamint a Gordon felügyelőt alakító Pat Hingle az egyetlenek, akik mind a négy eredeti Batman-filmben szerepeltek. A rajongók később azonban nehezményezték, hogy Alfred csak úgy beengedte Vicky-t a barlangba, mondván ezután egyből elveszítette volna az állását. A forgatókönyvíró, Sam Hamm később azzal védekezett, hogy ez eredetileg nem az ő ötlete volt, csupán a folyamatos újraírások miatt benne hagyták, de a folytatásban egyfajta visszacsatolásként (és a hiba elismeréseként) Bruce Alfred szemére is veti a dolgot.
21. Burton eredetileg azt szerette volna, ha Bruce visszaemlékezésében Thomas és Martha Wayne-t a 60-as évek sorozatának Batmanje és Macskanője, Adam West és Julie Newmar játsszák, azonban félő volt, hogy a közönség ezt az idős Batman megöléseként értelmezi, ezért a szkript folyamatos átírásai során ezt az ötletet elvetették. West elmondása szerint a szerepajánlattal végül sosem keresték meg.
22. Michael Keaton ötlete volt, hogy a film elején elhangzó "Én vagyok Batman!"-t mondja a forgatókönyvben szereplő "Én vagyok az éjszaka!" helyett.
23. Eredetileg szerepelt volna a filmben Robin is, akinek a szüleit Joker ölte volna meg a Batman elöl való menekülés közben. A dolog annyira előrehaladott volt, hogy Kiefer Sutherlandet meg is környékezték a szereppel, de ő visszamondta, pont mielőtt - a készítők megkönnyebbülésére - az egész történetszál kikerült volna a szkriptből. Uslan szerint ez azért is volt logikus döntés, mivel kezdetben Batman a képregényekben is Robin nélkül dolgozott. A jelenet animált storyboardja azonban rákerült a DVD extráira, amelyben Batmant és Jokert a rajzfilmsorozatból, valamint az Arkham videojátékokból ismert hangjaik, Kevin Conroy és Mark Hamill szólaltatták meg.
24. A Batmobilt egy Chevy Impalából, egy Ferrariból (ez felelt a hátsó szárnyakért), repülőgépturbinákból, valamint egy londoni busz alkatrészeiből szerelték össze. Az elülső lámpákat Terry Ackland-Snow művészeti rendező egy Honda Civicből kölcsönözte, miután kiszúrta őket felesége kocsiján. Azonban olykor még így is csaltak a filmesek a képkockák számával, hogy a jármű gyorsabbnak tűnjön a filmben, amelyet ki is lehet szúrni, amikor Batman és Vicky a barlang felé tartanak.
25. Egy soha le nem forgatott jelenet szerint a film végi karnevál jelenet előtt Joker túszul ejtette volna a polgármestert, a rendőrök kávéját pedig nem halálos méreggel töltötte volna meg. Ezzel magyarázható, hogy miért is nincsenek rendőrök a karnevál ideje alatt jelen.
26. A filmből végül kimaradt, de az alapján elkészült képregényben benne hagyták, hogy a gothami lakosok végül kiszúrják, hogy a Joker által osztogatott pénz hamis és valójában Joker képmása van a bélyegekre nyomtatva. Ez egyben visszacsatolás Joker korábbi mondatára, amelyben Vicky-nek mondja a múzeumban, hogy azt szeretné, ha az ő képe lenne az egydollároson.
27. A film zenéjét eredetileg teljes egészében Prince szerezte volna (miután George Michael és Michael Jackson is szóba került, de utóbbi például a koncertturnéja miatt nem tudta elvállalni a felkérést), azonban az akkor még szintén pályája elején lévő Danny Elfmannek sikerült meggyőznie a producereket a klasszikus főtémával. Ez Elfmannek egy repülőútján jutott eszébe - ahol pont a szárnyalás, a repülés adta az ötletet - és gyorsan elvonult a mosdóba és diktafonra fütyülte, hogy el ne felejtse.
28. A folyamatos újraírások ellenére a forgatás egy adott pontján Burtonnek fogalma sem volt, hogy a film hogyan jut el ahhoz a bizonyos tetőpontig. "Itt voltunk Jack Nicholsonnal és Kim Basingerrel, amint a lépcsőn másznak fel a katedrális tetejére, majd Jack félúton megállt és megkérdezte tőlem: - Miért baktatok fel én ezeken a lépcsőkön? Mi a célom? - Majd, ha felérsz, elárulom! Végül meg kellett neki mondanom, hogy fogalmam sincs."
29. Hogy megnyugtassák a kételkedőket, a Warner egyfajta igényfelmérésből adódóan kiadott egy zene és narráció nélküli előzetest. Első ízben egy gyanútlan tesztközönségnek mutatták be Westwoodban, akik a másfél perces előzetes végén állva tapsoltak. Miután pedig szétküldték az ország mozijaiban, a hálózattulajdonosok beszámolói szerint annyira nagy volt az érdeklődés, hogy sokan csak azért váltottak jegyet az aktuális premierre, hogy láthassák a kedvcsinálót, majd annak végeztével el is hagyták a mozitermet. Innen már tudták, hogy a film óriási siker lesz.
30. Ami így is lett: 1989-ben az észak-amerikai mozik legjövedelmezőbb filmje lett akkor 251 milliós bevételével (a miheztartás végett: 35 millió volt a gyártási költség és az első hétvégén 2194 vásznon 40 milliót hozott) erre pedig rájött további 160 millió külföldről. Ezzel világviszonylatban a második volt abban az évben az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag mögött és a negyedik legsikeresebb Észak-Amerikában a 80-as években az E.T. (435 millió), A jedi visszatér (309 millió) és A birodalom visszavág (290 millió) után.