Vannak olyan címek, melyekre a stúdiók gondolkodás nélkül kicsengetnek dollár százmilliókat, de a filmek finanszírozása nem mindig megy ilyen könnyen. Sőt, sokszor komoly szankciókra, kompromisszumokra van szükség, hogy egy-egy alkotás elkészülhessen, illetve akad olyan példa, hogy maga a rendező fekteti bele saját vagyonát a szerelemprojektjébe.
Van, hogy a feláldozott energia és pénz kamatostul megtérül, de találkoztunk már ellenpéldával is. Ezekből csemegézünk most a teljesség igénye nélkül.
Kevin Smith - Shop-Stop (1994)
A Shop-Stop a független filmezés egyik alapköve, létrejöttének körülményei legendásak. Kevin Smith a filmben látható boltban dolgozott, így csak záróra után és nyitás előtt tudtak forgatni. A 27000 dolláros büdzsét is ő szedte össze. Eladta a képregénygyűjteményét, kölcsönt kért a szüleitől, illetve lenullázta a hitelkártyáit. A lelkesedésének eredménye egy abszolút kultfilm lett, melyből a mai napig idéznek, nem beszélve a későbbi folytatásokról, illetve a Smith által kreált saját univerzumról.
Tommy Wiseau - A szoba (2003)
A kultfilm definíciója mára egészen más, mint anno volt, eredetileg olyan alkotásokra használták, melyek a maguk idejében megbuktak, csak később váltak elismerté. Tommy Wiseau förmedvénye is ilyen, egyértelműen az egyik leghíresebb rossz film. A hatmillió dolláros költségvetés mind Wiseau-t terhelte, s a mai napig rejtély, honnan volt a fickónak ennyi pénze. Végül csak összehozta ezt a végtelenül komolyan vett melodrámát, kár, hogy rajta kívül mindenki más inkább vígjátékként tekint A szobára. James Franco néhány éve a szuper A katasztrófaművésszel emlékezett meg az egész hercehurcáról.
Oren Peli - Parajelenségek (2007)
Néha elég egy korrekt ötlet, némi kreativitás, egy nagy adag elhivatottság és kész is minden idők egyik legnyereségesebb filmje. Oren Peli a saját házát alakította át és a komplett művet ott forgatták le 10 nap alatt. A felújítás, a kamera és a színészek csekély bére tette ki a nagyjából 15000 dolláros büdzsét, a munkálatok végeztével azonban a Parajelenségek több mint két évig dobozban pihent. Csak 2009-ben mutatták be, egy új befejezéssel (három különböző változat létezik), melyet Steven Spielberg javaslatára vettek fel. Peli kvázi házi videója nem várt bombasikert aratott, 193 millió dollárt termelt világszerte és megélt további hat, jobbára elég gyenge folytatást. Persze kit érdekel, ha közben úsznak a pénzben.
Tom Ford - Egy egyedülálló férfi (2009)
Ford - mielőtt rendezésre adta volna a fejét - minden idők egyik legsikeresebb divattervezőjeként szerzett magának hírnevet, s egyúttal busás vagyont. Úgy döntött, más fronton is kipróbálja magát és tehetőssége miatt nem volt kompromisszumokra kényszerítve. Az azonos című regényen alapuló film nagyjából hétmillió dollárba került és 24 milliót hozott a kasszáknál. A kritika nemkülönben magasztalta, egy Oscar jelölésig is eljutott. Ford hét évvel később az Éjszakai ragadozókkal bizonyított ismét, reméljük, fogjuk még látni művét a vásznon.
M. Night Shyamalan - A látogatás (2015)
A Föld után egyértelműen Shyamalan egyik, ha nem a legrosszabb filmje, egészen szörnyű belegondolni, hova jutott a 2000-es évek elején virágkorát élő, zseninek kikiáltott direktor. Egy előnye azonban mégis volt a Smith családdal közös projektnek: az ebből kapott gázsiból sikerült finanszírozni a jóval kisebb léptékű, ám igen hatásos és színvonalas A látogatást, mely üdítő színfolt a rendező karrierjében. Shyamalannak bejött a módszer, plusz így az övé maradt a végső vágás joga, így azóta minden projektjét saját maga pénzeli. Noha anyagilag általában bejönnek a számításai, az Idő, a Kopogás a kunyhóban és A csapda trióval egyelőre nincs jó szériája, már ami a minőséget illeti.
Kevin Costner - Horizont: Egy amerikai eposz (2024)
Kevés akkora hollywoodi legenda létezik, mint Kevin Costner. Egy időben abszolút világsztárnak számított, milliók imádták színészként, de első rendezése, a Farkasokkal táncoló is hatalmas siker volt 1990-ben. Mára kevesebbet foglalkoztatják, de a Yellowstone sorozatban abszolút maradandót alkotott, és úgy gondolta, itt az ideje visszatérni a kamera másik oldalára. A Horizont, egy eredetileg négy filmre tervezett, ambíciózus történetfolyam lett volna, ám az első rész felemás fogadtatása és anyagi bukása után könnyen lehet, hogy soha nem fogjuk látni a saga végét. Costner a 100 millió dolláros büdzsébe majdnem 40 milliót fektetett a saját vagyonából, ami több, mint amennyit a film a kasszáknál termelt. Szomorú sztori, amikor a sokat markolás végül egy produkció vesztét okozza.
Francis Ford Coppola - Megalopolis (2024)
Az apropó, aminek kapcsán létrejött a lista. Ha már a legendáknál tartunk, Francis Ford Coppola sem éppen kis név, régóta dédelgetett vágyálmát mégsem akarta senki pénzelni. A forgatókönyvet még a '80-as években írta és sokáig úgy tűnt, elkészül a Megalopolis, de végül jégre került a projekt, egészen 2019-ig. Coppola úgy döntött, mindent feltesz egy lapra, a sztárokat felvonultató gigászi sci-fi összesen 120 millió dollárjába került. Az teljesen világos, hogy a megosztó végeredmény ennek a töredékét fogja csak visszahozni, de a direktort ért vádak, miszerint tapogatta és csókolgatta a statisztákat, szintén nem az ő malmára hajtja a vizet. Persze legalább megvalósíthatta az álmát, csak épp milyen áron.
+1 George Lucas - A Birodalom visszavág (1980)
Egy kicsit csalunk, de muszáj bevenni a felsorolásba George Lucast, hiába nem ő rendezte A Birodalom visszavágot. Mégis itt a helye, elvégre ő a franchise atyja. A Csillagok háborúja elsöprő diadalmenete után Lucas gondolt egy merészet és úgy döntött, nem fogja sutba dobni a kreatív szabadságát, inkább saját maga fizet mindent. Ez 18 millió dollárjába fájt, ami a forgatási nehézségek miatt felkúszott 30-ra, a kockázatvállalást azonban még nagyobb siker követte. Több mint félmilliárd dollár a mozipénztáraknál, és akkor még a film örökségéről nem beszéltünk. Sokan nem véletlenül tartják jobb üzletembernek, mint rendezőnek George bácsit.