Hirdetés

A Big Six, avagy Hollywood 6 legnagyobb filmstúdiója

|

Hollywood hat kimagasló stúdiójáról készültünk számotokra egy hosszas elemzéssel, melyből megtudhatjátok, ki kicsoda a piacon, milyen nagyvállalathoz tartoznak és milyen franchise-okat birtokolnak.

Hirdetés

Az Álomgyárban jelenleg hat nagyobb stúdió tudhatja magáénak a filmes bevételek 75-80%-át. Ők az aktuális "Big Six", akik hosszú évek során, megannyi stratégiaváltás és szervezeti átalakulás következtében uralják jelenleg is a piacot, a franchise-központú Hollywood korszakában. Következő cikkünkben őket mutatjuk be részletesen: egy rövid történelmi áttekintés után megismerhetitek, hogy milyen vállalati kötődések, na és persze franchise-ok jellemzik a hatosfogatot.

Hirdetés

Pici történelem: 5+3=6

Hollywood aranykorában (1928-1949) 5 nagy (major) és 3 kisebb (mini-major) stúdió nyolcasa alkotta a filmgyártás központját. Az akkori "Big Five" és "Little Three" névre hallgató meghatározó szereplőket a filmiparban az alábbi stúdiók jelentették:

"Big Five":

- Paramount Pictures (alapítva 1912-ben)

- Warner Bros Pictures (alapítva 1923-ban)

- 20th Century Fox (alapítva 1935-ben)

- Metro-Goldwyn-Mayer (MGM, alapítva 1924-ben)

- RKO Pictures (alapítva 1928-ban)

"Little Three":

- Universal Pictures (alapítva 1912-ben)

- Columbia Pictures (alapítva 1924-ben)

- United Artists (alapítva 1919-ben)

Bizony, a mai hatosból csupán három stúdió volt kezdetektől a csúcson: a Paramount, a Warner és a 20th Century Fox. A másik két nagyhal közül az MGM (tudjátok, az oroszlános stúdió) visszább hátrált mini-major szerepbe a United Artists (UA) stúdióval kiegészülve, míg az RKO teljesen eltűnt a színről függetlenként folytatva a pályafutását. Az 1923-ban alapított Walt Disney Pictures csak később, az '50-es évek közepétől kezdett komolyabb szerepet betölteni.

Így alakult ki végül a '90-es évekre a ma is aktuális felhozatal, vagyis a cikk fókuszában álló "Big Six" stúdiók, név szerint tehát a Paramount, a Warner Bros, a 20th Century Fox, a Universal, a Columbia és a Walt Disney Pictures.

Itt most óriásit ugrottunk az időben, de a cikknek nem célja bemutatni Hollywood teljes, gyakorlatilag 100 éves történelmét. A hangsúly ezúttal a jelen: vagyis a most is működő, hat meghatározó stúdió hogyan tengeti mindennapjait Kalifornia szívében.

Ki kinek a kölyke? - A "Big Six" jelenlegi szervezeti berendezkedése

A '70-es és '80-as évek hollywoodi sötét korszaka után a '90-es években visszaállt a rend, a stúdiók pénzügyi helyzetei stabilizálódni látszottak. Ennek egyik fő oka, hogy a legtöbb stúdiót felvásárolta valamilyen nagyvállalat, így olyan telekommunikációs vagy média konglomerátumok jöttek létre, melyek nemzetközi szinten is óriási pénzügyi hatalommal és társadalmi ismeretséggel bírnak.

Az évek során persze megannyi felvásárlás és összeolvadás történt, a "Big Sixet" érintő jelenleg is aktuális helyzetet a következő sorokban mutatjuk be.

20th Century Fox

Az egész felvásárlási folyamatot (mely ekkor már nem számított új keletűnek a korábbi évtizedeket követően) igazából a 20th Century Fox indította ismételten útjának, mikor 1985-ben megszerezte a stúdiót Robert Murdoch hírügynöksége, a News Corporation.

2013-ban vált ketté a hírbirodalom, a News Corp.-ra és a médiaközpontú 21st Century Foxra, amely a Fox televíziós csatorna, a Fox News, az FX, a National Geographics és egyéb csatornákon túl magába foglalta a 20th Century Foxot is. Ők kerültek most alaposan a Disney (és a Comcast) látóterébe.

Warner Bros

A Warner Bros Pictures-t 1989-től a Time Warner kábeltelevíziós vállalat birtokolta, egészen idén (2018) júniusáig, amikor is felvásárolta az egész szervezetet az AT&T nemzetközi telekommunikációs vállalat. Át is nevezték rögvest a teljes Warner médiavállalatot WarnerMediára. Korábban, 2008-ban a Time Warner alatt függetlenül működő New Line Cinemát is beolvasztották a Warner Bros.-hoz.

Columbia Pictures

Szintén ekkor, 1989-ben a Columbia Pictures-t (amit figyelj, korábban a Coca-Cola tulajdonolt) eladták a japán Sony-nak, ahol azóta is megtaláljuk őket a Sony Motion Pictures Group alatt.

Paramount Pictures

A Paramount Pictures-t uraló Gulf+Western '89-ben először Paramount Corporationként folytatta tovább pályafutását, majd 1994-ben otthonra talált a médiahatalom Viacomnál, ahol azóta is megtalálható szervezeti szinten. A Columbiával együtt ők ketten a kisebbek a másik négy társukhoz mérten.

Universal

A Universal felett szintén egy tel-co nagyvállalat, a Comcast áll. Előtte a Universal járt a Vivendinél, majd a GE uralta NBC-nél (megalkotva az NBC Universalt), hogy végül 2011-ben kikössön a jelenlegi helyén a Comcastnál. 2000-től a Universal járta meg a legtöbb váltást, 10 év alatt gyakorlatilag három gazdát (Vivendi, GE, Universal) is cserélt. 2013-tól teljesen a Comcast felvásárolta a GE maradék 49%-át, így 5 éve teljes egészében ők uralják a Universalt.

Walt Disney Pictures

A Walt Disney Pictures háza táján inkább komoly vevő oldali tevékenység zajlott az elmúlt egy-két évtizedben. 2006-ban a Pixart, 2009-ben a Marvel Studios-t, 2012-ben a Lucasfilmet sikerült megszereznie Mickey egérnek.

Idén pedig a 21st Century Fox (figyelem tehát, nemcsak a 20th Century Fox stúdió, hanem a média konglomerátum egy óriási részét) megszerzésén dolgoztak, melyet júliusban meg is pecsételtek. A beolvasztás 2019 első felére várható, hogy befejeződik.

Amit még fontos tudni a szóban forgó médiaóriásokról, hogy kb. érezzétek a nagyságukat: az AT&T, a 21st Century Fox, a Walt Disney és a Comcast is a világ vezető médiahatalmai  közé tartoznak. Gyakorlatilag a Google-t birtokló Alphabettel, a Facebookkal, a Verizonnal (övék az Amazon) és a Netflix-szel egy lapon emlegethetők. Ez a toplista teteje. (Kis olvasnivaló róluk errefelé.)

Ki miből főz? - A "Big Six" legfontosabb filmes szériái

Miről ismerhetitek fel a hat stúdiót, milyen filmekben utaznak leginkább, akár produkciós, akár forgalmazói oldalon? Apró megjegyzés: nem célunk felsorolni a stúdiók összes alkotását, mert mire leírnánk őket, kijönne kb. még 10 új film a mozikban. A legfontosabb szériákra helyezzük a hangsúlyt és megemlítésre kerül még néhány ismertebb szóló film is.

Paramount Pictures

Azon felül, hogy olyan klasszikusok köthetőek a nevükhöz, mint a Titanic (legalábbis otthon, külföldre a 20th Century Fox vitte), a Forrest Gump, a Ghost vagy a Beverly Hills-i zsaru, ők forgalmazzák a Star Trek, a Transformers, a Mission: Impossible és az Indiana Jones franchise-okat is - habár utóbbi 2013-tól már nem aktuális, mivel a LucasFilmet felvásárolta ugyebár a Disney. A DreamWorksszel karöltve kivették a részüket a Shrek, a Kung-Fu Panda és az Így neveld a sárkányodat animációs szériákból is, ám az animációs stúdió 2008-ban távozott a Paramount alól és végül az Universalnál kötöttek ki, az Így neveld a sárkányod 3 már az ő forgalmazásuk alatt történik.

Érdekesség, hogy mikor még a Marvel Studios gyerekcipőben járt, a Paramount forgalmazta nekik az első két Vasember mozit, valamint az első Amerika Kapitányt és Thort is. Később persze ez a stúdió Disney-hez kerülésével megváltozott.

2012 óta a stúdió minden évben a 6 stúdió közül a legutolsó helyen végez hazai (domestic) éves összbevételen úgy, hogy '11-ben az első helyen (MI: Fantom Protokoll, Thor + Amerika Kapitány, Transformers 3), az előtte megelőző években pedig rendre a Top 3-ban kukucskált.

'12 óta kétszer is előfordult, hogy a független és feltörekvő LionsGate meg is előzte és a Paramount csupán a 7. helyre érkezett meg otthon.

2017-ben komoly belső átszerveződés zajlott a stúdiónál és egy bizakodó jövőképpel indult el az új csapat, hozzájuk köthető stúdió szintén az idei sikertörténet, a Hang nélkül.

Columbia Pictures

Ó, Sony.

A Columbia Pictures és igazából a Sony Pictures Motion Group az, akikről nem véletlenül születik több esettanulmány is a 2000 utáni Hollywoodot bemutatván. 2000 és 2010 között indult útjára az a folyamat, mikor is az önálló filmsztárok ereje elkezdett visszaesni és a franchise-ok vették át az uralmat (ez igazából egy annyira fontos és komplex téma, hogy külön cikkel jelentkezünk majd ezt illetően). Ezt a Sony szenvedte meg leginkább. A Sony-nál Will Smith és Adam Sandler is betonbiztos zászlós hajó szereppel bírt, ám a sorozatos anyagi csalódások után a stúdió elkezdte felülbírálni a stratégiáját és a színészeknek cukorkaként osztogatott juttatásait is szorosabbra venni. Nem véletlen, hogy hirtelen elindították a Men in Black és a Szellemirtók felélesztését is.

A Men In Blacken, az xXx-en, a Hotel Transylvanián, a Dan Brown könyveken (A Da Vinci-kód, Angyalok és Démonok) és a Jump Streeten túl két óriási franchise, James Bond és Pókember tartozik hozzájuk.

Érdekes visszakeresni, hogy a Sony 2002-ben, 2004-ben, 2006-ban és 2012-ben is az első (!) helyen végzett a 6 stúdió között... Hmm, lássuk csak: Pókember (2002), Pókember 2 (2004), Pókember 3 és Casino Royale (2006), A csodálatos Pókember és Skyfall (2012). Vaj' mi lehet az összefüggés?

2014-ben jött az óriási hack-botrány az Interjú c. film körül, melyben az észak-koreai helyzetet és az ország vezetőjét, Kim Jong-unt figurázta ki keményen a Rogen/Franco páros. A stúdiónak rendkívül kényes belső levelezései szivárogtak ki, melyben pl. Angelina Jolie-t illetik nem túl szép szavakkal vagy épp Amy Pascal (a stúdió egyik kiemelkedő üzletasszonya és producere) aktuális agymenéseiről hullott le a lepel.

Sem ez, sem az Andrew Garfielddal történő összezörrenések  a második és soha-meg-nem-valósult harmadik csodálatos Pókember film kapcsán nem kecsegtettek semmi jóval a hálószövő jövőjére nézve. Végül több évi huzakodás után sikerült megállapodnia Pascalnak és Kevin Feige-nek (a Marvel Studios főnöke) arról, hogy innentől megosztják a karakter filmes jogait.

A stúdiót az elmúlt évek során egyébként elkapkodott és érzelmi reakciókkal túlfűtött döntések jellemzik, a Paramount után ők kullognak utolsó helyen a másik 4 stúdió nyomában kb. 2014 óta. 2016-ban jött a csúnya bukás a Szellemirtók reboot kapcsán, tavaly viszont szakítottak egy nagyot a Jumanji folytatással, idén pedig a Venommal útjára akarják indítani a Pókember nélküli saját Pókember univerzumokat. 

20th Century Fox

Hiába is veszítették el '12-ben a Star Wars filmek forgalmazását, azért akad bőven jóság az egyik legkirályabb nyitó fanfárt magáénak tudó rókánál. A teljes X-Men franchise Deadpoolostul és Loganestül, az Alien, a Predator, az Avatar, a Kingsman és a Majmok bolygója is hozzájuk köthető. 

Több, az elmúlt évekből kritikailag is elismert filmet is magukénak tudhatnak, úgy mint a Mentőexpedíció, A visszatérő, a Pi élete, A legnagyobb showman, A számolás joga vagy A Pentagon titkai. És gyanúsan idén is beállnak az Oscarért a sorba a Kszi, Simonnal. Korábbi klasszikusok, mint a Reszkessetek, betörők!, a Függetlenség napja és a Számkivetett is náluk keresendők. A franchise építés mellett tehát foglalkoznak önálló blockbusterekkel és drámákkal is egyaránt.

Ők tehát megannyi másik alvállalattal együtt a 21st Century Fox médiabirodalomból a Disney tulajdonát fogják képezni 2019-től, alaposan felborítva a jelenlegi versenyt a 6 stúdió között.

Universal

A Comcast tulajdonában álló Föld sem szerénykedhet híres filmek terén. Talán ismerősen csenghet Steven Spielberg neve, aki a Universal szárnyai alatt szállította számunkra az ET-t, a Jurassic Parkot és A cápát is, de Hitchcock is alkotott a stúdió nevében (Pszichó, Madarak).

És hát lássuk a franchise-okat: a már említett Jurassic Park, Vissza a jövőbe, Múmia, Amerikai Pite, Pitch Black és Perfect egyaránt (bocsi, muszáj voltam Riddicket és a Bellákat összehozni), Gru, Mamma Mia, Szürke ötven árnyalata, Bourne, Tűzgyűrű és persze a Halálos Iramban széria - csak hogy néhányat említsek és az egész család jól lakjon. Érdekesség, hogy a Paramounthoz hasonlóan ők is kiveszik a részüket az MCU-ból: A hihetetlen Hulk (2008) forgalmazását ők intézték a Marvelnek, a Hulknak pedig a filmes forgalmazási jogai azóta is problémásak, ugyanis a Paramounttal ellentétben a karakter szóló mozijának forgalmazási jogai a Universalnál maradtak. Nem véletlen, hogy nem készült azóta sem Hulk film.

Az elmúlt évek során trenddé vált univerzumépítési őrület hozzájuk is eljutott, csak sajnos kevés sikerrel. A Dark Universe, vagyis a híres, viktoriánus korban élt és alkotott angol írók szörnyeit felsorakoztató filmes univerzum azonban sajnos kétszer is a "halva született" indítást produkált. Először a 2014-ben Az ismeretlen Drakula bukott bele az univerzum elstartolásába. A stúdió rögvest be is lengette a "Nem-nem, nem is ezzel akartuk ám elkezdeni az univerzumot, há-há bevettétek!" kártyát - még a film végi stáblistás jelenet ellenére is. Ezután leszerződtek megannyi neves színészt, hogy újdonsült erővel egy új Múmia filmmel és Tom Cruise-zal beindítsák az egyébként megannyi potenciált rejtő franchise-t. Az eredmény: újabb kritikai és anyagi bukás, a Dark Universe sorsa pedig eléggé kétséges jelen pillanatban.

Sajnos a stúdió az utóbbi évek során eléggé elment a tömeggyártás irányába, ami nagyon sokszor a minőség rovására megy. Gyakorlatilag ők teljesen felvették a franchise-orientált mentalitást. Anyagilag egyébként fel tudják venni bőven a versenyt a többi "Big Six" stúdió között (gyakorlatilag az élbolyban törnek előre évek óta), a felsorolt franchise-ok azért hozzák a pénzt keményen, gyakorlatilag egy Jurassic World vagy Halálos Iramban film biztos a milliárd felett teljesít világszinten.

Warner Bros

Mátrix. Harry Potter. DC (mind a Nolan-féle Batman-trilógia, mind a DCEU). Hobbit. Sherlock Holmes. Godzilla. LEGO-kaland és Ocean's franchise-ok.

A Warner-nél is elképesztő arzenál halmozódott fel az évek során és akkor a szóló sikereikről (egyaránt anyagi és kritikai szempontból) még nem is beszéltünk: Eredet, Dunkirk, Az, Gravitáció. Nemcsak a franchise-okra hanem az igényes, önálló filmekre is nagy hangsúlyt fordítanak. A Fox és Lionsgate mellett ők szokták nagyban vezetni még az Oscar-jelöléseket évről évre a fontosabb (nem technikai) kategóriákban.

A Warner gyakorlatilag folyamatosan előkelő helyen szerepel az elmúlt évek során a hat stúdió közötti versenyben. Évszázados múlttal bír és a franchise-ok mellett a szólómozikra is odafigyel. A leghangosabb kritikát a DC-s univerzumuk miatt kapják, a kritikusokat és nézőket is egyaránt polarizálnak a képregényes tartalmaik (kivétel persze a Wonder Woman).

Walt Disney

Ugyan kit hagytunk volna legutoljára?

A Disney gyakorlatilag a Universalnál bemutatott franchise-központú stratégiát még inkább fullra járatja. Gyakorlatilag ők adják ki a legkevesebb filmet évente a hat stúdiót nézve, mégis 2012 óta vagy a második, vagy az első helyen végeznek hazai bevételeket tekintve.

Star Wars, Marvel (MCU), Pixar mesék, Karib-tenger kalózai, csak hogy a legnevesebb franchise-okat említsük. Hozzájuk csapjuk még azt az évi 1-2 korábbi animációs filmjük élőszereplős feldolgozását (A Dzsungel könyve, A Szépség és a szörnyeteg, vagy a közelgő Dumbó, Aladdin és Oroszlánkirály) és bizony az ember könnyen belátja, hogy a Disney erősen bebetonozta magát a franchise-ok uralta Hollywoodba.

Habár annyira nem minden fenékig tejfel: a Karib-tenger széria gyakorlatilag haldoklik, valamint a nagyközönséget alaposan megosztja a Kathleen Kennedy vezette és felélesztett Star Wars franchise is. A Marvel filmek és az animációs filmjeik tekintetében azonban a nézők tudják, mire számíthatnak és a Disney - egyelőre legalábbis - hozza a konzisztens minőséget ezen a fronton. Kérdés vajon, hogyha kipukkan ama bizonyos "blockbuster lufi", amit egykoron Spielberg és Lucas is megjósoltak (röviden: a túl sok blockbuster mozi egymás-hegyén hátán gyakorlatilag egymást fogja kivéreztetni és végül mindenki meg fogja szívni anyagilag), akkor a gyakorlatilag "eredeti" tartalommal nem bíró Disney vajon mihez kezd majd?

Ja igen, utóbbiban valószínűleg segítségükre lesz a megannyi újdonsült franchise a Fox-nak köszönhetően, ahogy arra már kitértünk.

És egy kis statisztika...

Végezetül két statisztikát szeretnénk nektek bemutatni, mindkettő a The Numbers című oldalról lett kölcsönkérve. Ez itt a nem kért reklám helye egyébként: az oldalon számtalan adatot és statisztikákat találtok évekre, stúdióra, zsánerre lebontva, legyen szó pénzről vagy mennyiségről egyaránt. Ha tetszett a cikk és érdekelnek kicsit jobban is a számok, maximálisan ajánljuk, hogy körbenézzetek az oldalon.

Az első statisztika magáért beszél: 1995 és 2018 között láthatjátok rajta a stúdiók filmjeit darabszámra, éves lebontásban. Amit leolvashattok róla, hogy a Warner és az Universal gyártja gyakorlatilag a legtöbb filmet átlagosan, míg a Disney és a Paramount a legkevesebbet egy év leforgása alatt. Csak hát a Disney és a Paramount bevétele kissé eltér...

A második statisztikáról leolvashatjátok, hogy a szóban forgó időszak alatt melyik stúdió összesen mennyi hazai bevételt termelt az összes filmjét tekintve. Az oldalon ezt megnézhetitek csili-vili vonaldiagramon is, mi pedig mellékeltük nektek a Top 10 stúdiót az időszakból. Ami elképesztő, hogy közel 200 filmmel kevesebb köthető a Disney-hez, mégis megelőzi a 2. helyet elfoglaló Warnert. 

Reméljük sok hasznos és érdekes információt sikerült a jelenlegi hollywoodi helyzetről elhoznunk számotokra. A közeljövőben várható még néhány hasonló cikk, amely az üzleti oldalát mutatja be a filmes piacnak, úgyhogy kövessetek minket figyelemmel a közeljövőben is!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.