Hirdetés

Melyik az a film, amiről ha kiderülne, hogy MI írta, nem lepne meg?

|

Az írósztrájk kapcsán felmerült, hogy valódi írók helyett a mesterséges intelligencia szállítaná a szkripteket, ennek kapcsán megkérdeztük a szerkesztőinket, hogy ők melyik alkotásról tudnák elképzelni, hogy titokban MI felelt érte.

Hirdetés

Továbbra is zajlik Hollywoodban az írók sztrájkja, és egyelőre egyik fél sem enged, szóval sorra állnak le a filmek és sorozatok munkálatai. Az már a legelején kiderült, hogy a talkshow-k mellett érintettek olyan produkciók is többek között, mint a Cobra Kai, a Big Mouth, a Good Omens és a Yellowjackets, azóta pedig csatlakozott a listához sok más mellett az új Penge, a Stranger Things 5. évada és a Daredevil: Born Again is. Nincs tehát könnyű helyzetben most a filmgyártás, és egészen addig, ameddig nem születik megegyezés, mind a két fél pénzt veszít.

Olyan rémképek is felbukkantak a helyzet megoldásával kapcsolatban, mint hogy a chatbotoknak köszönhetően egyre népszerűbbé váló mesterséges intelligencia ugorhatna be, elvégre készült már egy sci-fi rövidfilm, aminek a forgatókönyvét MI írta, sőt a magyar szinkronban is komoly változást hozhatna. Egyelőre azonban nem kell kongatni a vészharangokat, a technológia látványos fejlődése ellenére még fenyegeti az a veszély a valódi írókat, hogy munka nélkül maradnak, azonban ezzel kapcsolatban eljátszottunk azzal a gondolattal, hogy az elmúlt évek filmterméséből melyiknél tudnánk elképzelni azt, hogy nem egy hús-vér ember felelt a forgatókönyvéért? 

Hirdetés

Íme szerkesztőink válaszai: 

Szabó "Szada" Dániel: Halálos iramban 9

Azok táborát erősítem, akik szerint a franchise-nak a Paul Walkert elbúcsúztató Halálos iramban 7-tel kellett volna befejeződnie, az egy stlíusos és szép lezárás lett volna. Ehelyett Vin Diesel és családja folytatta a gravitációval való dacolást, és próbáltak folyamatosan rálicitálni a korábbiakra. A Halálos iramban 9 esetében ez odáig fajult, hogy egy komplett osztag képtelen volt gépfegyverekkel eltalálni egy idiótát, aki viszont szerencsétlenkedése közben leszedett mindenkit. Hogy egy házilag felpimpelt járgánnyal kimentek a világűrbe. Hogy Diesel a szegény ember Herkuleseként kvázi a saját kezével roppant össze egy épületet. Szeretem a blőd akciófilmeket és vígjátékokat, nem egyet fel tudok sorolni, ami bűnös élvezet számomra, de itt még csak elmosolyodni sem tudtam, inkább a fejemet fogtam kétpercenként. Mindezért papíron Daniel Casey (A kötelék) forgatókönyvíró felelt, de abszolút nem lepődnék meg rajta, ha kiderülne, hogy valójában mondjuk a ChatGPT-be betáplálták az utóbbi 20 év ZS-kategóriás cuccait, és megkérték, hogy dobjon ki valami hasonlót. 

Péter Zsombor: A szürke ember

Millió meg egy film esetében egyáltalán nem lepne meg, ha kiderülne a mesterséges intelligenciás turpisság, a Halálos iramban franchise-tól kezdve a legutóbbi Jurassic Worldön át a Black Adamig bezárólag. Így van ez a legtöbb netflixes nagy durranással is, melyek közül a Russo tesók finoman szólva sem jól sikerült akciózását emelném ki. Teljesen generikus sztori, ami előszeretettel lopkod a zsáner több képviselőjétől, a karakterek közül Chris Evans antagonistája ér egyedül valamit, nem beszélve a teljesen mellőzött logikáról. Itt nincsenek távolságok, mindenki csak úgy ott van, ahol lennie kell, következményekkel pláne nem kell számolni, csak menjen a lövölde, abból is a sablonosabb verzió. Szó nélkül elhiszem, hogy a rendezőpáros pihent egyet és egy AI-jal íratták meg a szkriptet. Plusz maga Joe Russo nyilatkozta nemrég, hogy a mesterséges intelligenciának a jövőben szerepe lesz a történetmesélés feljavításában. Mondjuk a Cherry vagy A szürke ember után valóban nem lepne meg, ha egy AI írná Russoék következő művét.

Goretity Dániel: Különösen veszélyes bűnözők

A "Netflix", mint jelző a saját gyártású "original" filmjei kapcsán sajnos - néhány tisztes kivételtől eltekintve persze - egyfajta szitokszóvá vált az évek során, ennek a jelenségnek pedig az egyik legékesebb mintapéldája a 2021-es Különösen veszélyes bűnözők (Red Notice). A szerkesztőségi körkérdés kapcsán én úgy közelítettem meg a témát, hogy a választott filmem a., az adott zsáner kapcsán klisék tucatját kell, hogy felsorakoztassa és b., tipikus "trendi" színészekkel operáljon, főleg akiknek általában az eljátszott karaktereik ugyanarra a szisztémára hajaznak. Ezen paramétereket figyelembe véve ugyanis egy MI mesteri módon tud sabloncselekményt és sablonkaraktereket írni számtalan mintául szolgáló heist mozi kapcsán, ami tökéletesen igaz a Red Notice-ra. A zsáner minden kliséjét eldurrogtatják bármiféle igazán eredeti ötlet vagy specifizmus nélkül, két férfi főszereplővel, akik ismét, ahogyan sokadjára, igazából önmagukat alakítják ("Hé ChatGPT, Ryan Reynolds és Dwayne "The Rock" Johnson korábbi szerepeiből kiindulva adj nekem két karakterleírást"), valamint egy női főszereplővel, aki pedig megkapta a "femme fatale/mestertolvaj" szerepet. Forgatási költségvetés és helyszínek elérhetősége szempontjából a lokációkat még megadjuk az algoritmusnak és voilá, kész is az egyik leggerenikusabb, nulla konkrétummal és végtelen klisével zsonglőrködő film az utóbbi évekből, amit bármelyik kedves Olvasó is egy érdekesebb koncepcióval tudott volna színesíteni, ha adnak neki fél napot ötletelésre.

Fonyódi Noémi: Amszterdam

Egy pillanatra sem szúrna szemet, ha kiderülne az Amszterdamról, hogy nem ember írta. A moziünnep keretein belül egy teljesen random ötlettől vezérelve ráböktem az első filmre, ami pont jókor kezdődött és erre nem voltam felkészülve. A filmnek se eleje, se vége. Tehetséges színészek rohangálnak jobbról balra, mintha csak valaki beírta volna, hogy "készíts egy filmet híres hollywoodi színészekkel, ami művészi és az egyik szereplő narrálja". Soha nem sétálnék ki moziból, de itt többször elgondolkoztam rajta. Lehet engem butított el a sok faék egyszerű blockbuster, de képtelen voltam követni, hogy mi történik. Teljesen véletlenszerű jelenetek pörögnek egymás után és ezek valahogy lazán összefüggenek a karakterek által. Meg van valami konfliktus, azt hiszem? Csak mert a végén emlékszem, hogy megállítanak valami nagyon gonosz szervezetet. Az egyik karakter elméje sem teljesen tiszta, de semmi nincsen kifejtve, vagy legalább minimálisan megmagyarázva. Úgy érzem, ez a film testesíti meg mindazt, amit az átlagember gondol a szerzői művekről.

Hegedűs Attila: Marvel Filmes Univerzum

Valószínűleg ezzel a választásommal nemcsak a főszerkesztőnk (és a szerkesztőségünk néhány tagja) lesz gyilkos kedvében, hanem több olvasónk is - ezért próbálok körültekintően fogalmazni. A Vasemberrel elstartolt Marvel Filmes Univerzum valóban megkerülhetetlen a filmtörténetben több oldalról is nézve. A komplexitása és az univerzumépítése tényleg kiemelkedő volt, vagy legalábbis annak láttuk. Viszont a Végjáték óta konkrétabban azt érezni, hogy ugyanazok a bevett elemek ismétlődnek újra, meg újra, meg újra, miközben azt akarják elhitetni velünk, hogy mégis más, amit nézünk (Einstein vagy Vaas idézet, valaki?). Szinte minden film - és nyugodt szívvel idevehetjük a sorozatokat is - tét nélküli, végtelenül semmitmondó és az újítás fikarcnyi szikráját sem tartalmazzák. Olyan erős stúdiónyomás és egyben szükségtelen -befolyás érződik, hogy az egyedi stílusú rendezőket (Sam Raimi, Ryan Coogler, Scott Derrickson) is inkább "lefokozzák" tisztes iparosokká, nehogy új, eddig nem tapasztalt színt hozzanak be az összképbe. Ezért egyáltalán nem lennék meglepve, ha kiderülne, hogy az összes MCU-filmet ugyanaz az MI írja/gyártja futószalagon. A kérdés inkább az, hogy másnak mikor fognak ezek feltűnni…

Milány Botond: Az elveszett város

Nagyon sok cím jutott eszembe azonnal erre a kérdésre a múltból, annyi ilyen "remek" mű készült már. Éppen ezért rögtön húztam is magamnak egy határt, amivel szűkíthetem a listámat. Nevezetesen, hogy mivel ez az MI/ChatGPT dolog relatíve új, ezért úgy döntöttem, hogy csak 2020/2021-től keresek egy filmet, ami teljesen ide illene. És ekkor, gyakorlatilag elsőként és azonnal ugrott be a tavalyi, Sandra Bullock, Channing Tatum és Daniel Radcliffe-fémjelezte Az elveszet város. Ez a film a megtestesült MI-generált szemét. Semmi eredetiséget nem tartalmaz, minden patikamérlegen van benne kimérve az unalmas és közhelyes karakterektől kezdve a sablonos és a legutolsó mozzanatig kiszámítható limonádé sztoriig. A párbeszédek emellé halál gépiesek, az erőltetett humor pedig 10-ből ha 1x működik csak. Egy szóval: én a mai napig megvagyok róla győződve, hogy a Paramount stúdió a covid alatt, idő előtt hozzáférhetett az egyik chatbothoz, és ennek segítségével írtak meg gyorsan egy ilyen kalandfilmet.

Kátai Levente: Az elveszett város

Az elveszett várost nem is terveztem megnézni, de egy premier előtti vetítés alkalmával a Minden, mindenhol, mindenkor előtt sajnos ezen előbb túl kellett esnünk. A koncepció alkotóelemei is olyan szervetlenül kapcsolódnak, mintha egy dobókockával döntöttek volna róla, hogy mivel induljon a film. Egy romantikus ponyvákat író többdiplomás nő, akinek a rajongói jobban odavannak a könyvborítókon pózoló modellért, mint érte? Én aztán minden elborult baromságon tudok nevetni, de mikor nem létező jelenségeket paródizál egy film, olyankor érzem igazán, hogy egy mesterséges intelligencia rakta össze a forgatókönyvet. Aztán sorolhatnám, ahogy az egész történet kalandfilmes köntöst húz, a poénok annyira szárazok és néha értelmetlenek is, mintha egy gép izzadta volna ki magából (kivéve Brad Pitt figurája, az elég vicces volt). A végére paródiából mégis egy tradicionális kalandfilmmé szeretne alakulni, így kapunk egy nagyon fura szerelmi szálat, akciójeleneteket és rettentő nyálas lezárást.

Török Tamás: Mátrix: Feltámadások

Kapásból megtaláltam a definitív választ erre a felvetésre, hiszen a Mátrix: Feltámadások már az élmény közben is azt sugározta magából, hogy különböző fanfictionök nem túl koherens egyvelegét próbálták meg filmmé gyúrni. Mind Neo és Trinity története, mind a szüntelenül önmagára és a külső világra reflektáló film egy borzasztóan igyekvő algoritmus munkáját tükrözte, ami egész frappáns dolgokat tudott összerakni a Redditen felbukkanó rajongói teóriákból. Csak épp azt nem értette, hogy mi tesz Mátrix-filmmé egy Mátrix-filmet. Én tényleg nem lepődnék meg, ha utólagosan kiderülne, hogy a Feltámadásokat a ChatGPT egy korai verziója írt, sőt, egy fokkal talán még jobban is tudnám értékelni a film komolyanvehetetlen cselekményét egy ilyen, viszonylag stílszerű húzástól.

Kónya Sándor: Star Wars: Skywalker kora

Nem lepődnék meg, ha mesterséges intelligencia írta volna J.J. Abrams "remekművét", mert kevés lelketlenebb és inspirálatlanabb blockbustert tudok mondani ennél. Ennek a filmnek minden egyes eleme arra játszik, hogy különböző igényfelmérések eredményeit kielégítse, ahelyett, hogy picit is megerőltetné magát és önálló integritással, jellemmel bírna. Minden egyes fordulat, minden egyes cselekménypont ennek a szellemtelenségnek az oltárán íródott, hogy aztán az eredmény olyan katyvasz legyen, ami a létező legotrombább módon vágja agyon a franchise szellemiségét. És amit inkább gyorsan elfelejtünk, hogy elkészült. De persze ez történik akkor, ha valakinek van mersze picit eltérni a szigorú elvárásoktól és kicsit öntörvényűbb hangot üt meg. És ha erre a stúdió gyáva módon inkább kukázza az eredeti ötleteket. Szomorú dolog ez.

Buzsik Turner Kriszti: Szárnyas fejvadász

Nem azért választottam ezt a filmet, mert narratív szempontból egyszerű lenne, sekélyes karaktereket vonultatna fel vagy ordítana róla a gagyi CGI, hanem mert egészen kézenfekvő belegondolni, micsoda propaganda ez a történet a mesterséges intelligenciák számára. Az ember és a replikáns közötti határ elmosása - kell ennél jobb reklám és érzékenyítés, hogy elfogadjuk, a technika velünk vagy akár nélkülünk is fejlődik? Nem lepne meg, ha kiderülne, hogy más fajok vagy gépek már rég köztünk élnek. Nyugi, semmi paranoia vagy konteózás, szimplán okos húzásnak tartanám, ha így próbálnának meg elvegyülni és ezt a tudtunkra adni.

Gera Krisztián: Az "ordenáré ordibálós vígjátékok" kategóriája

Ezek a humort jellemzően azzal igyekeznek pótolni, hogy a szereplők teli torokból rikácsolnak egymással, és a nézőnek azon kéne kacagnia, hogy felnőtt emberek óbégatnak. Esetleg annak kéne szórakoztatnia, hogy válogatott gusztustalanságok történnek a vásznon. Remek példa erre Will Ferrell esélyesen már a készítői által is elfeledett, viccnek erős, komolyan pedig nyilván nem gondolt blődlije, az A szerencse háza, amiről nem vagyok hajlandó elhinni, hogy volt kidolgozott forgatókönyve, és nem a helyszínen improvizálták a kilencvenöt százalékát abból kiindulva, hogy az egyszerű nézőnek jó lesz ez is. Megeshet, hogy az efféle aljas szándékból és nyereségvágyból elkövetett, jóízlés elleni terrormerényleteket egy félkész gépi értelem generálja.

És ti melyik filmet mondanátok a címben feltett kérdésre? Várjuk kommentben a tippeket!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.