Hirdetés

Toplista: legendás rendező-zeneszerző duók

|

"Járt utat a járatlanért el ne hagyj." - tartja a mondás, ezek a tehetséges rendezők pedig meg is fogadják ezt, hiszen előszeretettel dolgoznak együtt ugyanazzal a komponistával. Íme a kedvenc párosaink.

Hirdetés

Bizonyára jó páran választunk az alapján filmet, milyen színészek játszanak benne, ki a rendezője vagy írója az adott produkciónak. Sok esetben ezekből levezetve még a stáb további összetételét is megjósolhatjuk, gondoljunk a híres rendező-színész vagy rendező-operatőr párosokra. Az alábbiakban olyan rendezőket és zeneszerzőket gyűjtöttünk össze, akiknek közös munkái meghatározóvá váltak a filmművészetben.

Bernard Herrmann - Alfred Hitchcock

Úgy tartják, Bernard Herrmann amerikai karmester és zeneszerző évtizedek után megreformálta a filmzeneszerzés 1930-as évekig megszokott illusztratív gyakorlatát azzal, hogy elhagyta az addig jellemző technikákat, és kialakította saját, jellegzetes harmóniáit és ritmikáját. Leghíresebb munkáit Alfred Hitchcockkal közösen készítette: együtt dolgoztak Az ember, aki túl sokat tudott során (amiben egyébként Herrmann egy rövid, karmesteri szerep erejéig látható is), a Madarak forgatásán tanácsadóként vett részt, de ő volt a Szédülés, az Észak-északnyugat, a Marnie, és természetesen a Psycho zeneszerzője is. Ezek mellett persze másokkal is dolgozott, például olyan illusztris mesterekkel, mint Martin Scorsese, Francois Truffaut, Brian de Palma és Orson Welles.

Hirdetés

Farkas Ferenc - Fejős Pál

Fejős Pál az 1920-as években hagyta el Magyarországot, majd az évtized második felében megcsinálta a maga szerencséjét az álomgyárban, mivel leszerződött a Universalhoz. A harmincas évektől rendre együtt dolgozott Farkas Ferenc zeneszerzővel, aki azután is aktív maradt, hogy Fejős visszavonult a rendezéstől. Farkas nemzetközi ismertséget szerzett, komponált zenét magyar, osztrák és dán filmekhez is, de Párizsban is hosszabb időt töltött, ott egy színházhoz szegődve. Fejős halála után a Magyar Rádió megbízásából Farkas megírta a Planctus et consolationes (Gyász és vigasz) című darabot, hogy tisztelegjen barátja és kollégája emléke előtt.

Ennio Morricone - Sergio Leone

Bár elhíresült az a kép, amelyen közösen láthatóak 1937-ben egy iskolai fotózáson, mégsem tartották mindig a kapcsolatot. Hosszú idő után elsőként 1963-ban találkoztak, amikor Leone felkérte Morriconét az Egy maréknyi dollárért zenéjének megírására. Munkásságuk örökre meghatározta a (spagetti)western műfaját, Morricone pedig elhíresült minimalista és kreatív megoldásairól, hiszen kezdetben az anyagi helyzetük nem tette lehetővé, hogy nagyzenekarokat alkalmazzanak, ezért a szereplők adta hangokból, a zörejekből, és a préri atmoszférahangjaiból alkotott szimfóniát. Együtt építették a filmeket, sokszor a zeneszerző már hamarabb elkészült művével, mint Leone a történettel, ebből is látszik, mennyire esszenciálisnak tartották a filmzene jelenlétét és súlyát, mint narratív eszközt. A Volt egyszer egy Amerika forgatása során a már meglévő zenét lejátszották felvételkor, és arra használták, hogy a ráhangolódásnak köszönhetően kihozzák a színészekből a maximumot.

John Williams - Steven Spielberg

Közel harminc alkalommal dolgoztak együtt, ami nem csak szoros kapcsolatukról, de szakmai elhivatottságukról is árulkodik, hiszen kivételesen termékeny művészek. Spielberg 59 rendezői címet jegyez, John Williams nagyjából 169 kreditet tudhat magáénak, de a Harry Potter és a Csillagok háborúja-filmek között mindig szakított időt pályatársára és jó barátjára. A zeneszerző már több mint 90 éves, mégis elvállalta, hogy megírja a zenét Spielberg életrajzi ihletésű filmjéhez, A Fabelman családhoz. Lassan 50 éve szövetségesek, az 1974-es Sugarlandi hajtóvadászattal indult közös útjuk, Williams pedig 51 akadémiai nominációval és 5 Oscar-díjjal a második legtöbb jelölést begyűjtő személy lett Walt Disney után.

Alan Silvestri - Robert Zemeckis

Közös múltjuk közel 40 évre tekint vissza, hiszen A smaragd románca 1984-ben készült, a páros pedig azóta sem engedte el egymás kezét. Silvestri körülbelül 140 kreditet tudhat magáénak, melyeknek egyik legjelentősebb alakja Zemeckis, hosszútávú együttműködésük kulcsa pedig sokszínűségükben rejlik, hiszen a rendező ugyanúgy kísérletezett animációs filmekkel, mint élőszereplősökkel, a zeneszerző pedig a drámától kezdve a horroron át a szuperhős mozikig és a videójátékokig rengeteg műhöz komponált zenét. A hetvenes éveikben járó alkotóknak azonban egyelőre eszük ágában sincs visszavonulni, 2022-ben például a Pinokkió Disney-féle feldolgozásán dolgoztak együtt.

Angelo Badalamenti - David Lynch

Angelo Badalamenti nevének hallatán legtöbben a Twin Peaks ikonikus dallamaira gondolnak, holott Lynch-csel való barátságuk és szakmai együttműködésük ezen túl is meghatározó szelete mindkettejük élet(műv)ének. A zeneszerzőt a Kék bársony tette igazán ismertté: első közös munkájukat még számos produkció követte, miközben Badalamenti olyanok mellett is lehetőséget kapott, mint Jean-Pierre Jeunet, Danny Boyle, Paul Schrader és Jane Campion. Kapcsolatuk mélységét elárulja, hogy Lynch a szokásos időjárásjelentésében a december 13-i napon szavak nélkül emlékezett meg az aznap, 85 éves korában elhunyt zeneszerzőről, a rá következő napot pedig arra szánta, hogy Badalamenti zenéjét hallgassa.

Danny Elfman - Tim Burton

Elfman misztikus, meseszerű és bájos zenéi egyszerre kölcsönöznek vidámságot és rejtélyességet Burton képeihez, ugyanakkor kellő drámaiságot is tartalmaznak. Elmondása szerint nagy hatással volt rá Hollywood aranykorából többek között Bernard Herrmann és Max Steiner, később Morricone, Goldsmith, Desplat és Williams inspirálta. A zeneszerző mai napig vagány és aktív, nem csak filmzeneszerzőként dolgozik, hanem saját zenekarával 2022-ben például a Coachella fesztiválon is fellépett. Közel két tucat Burton-műhöz szerzett zenét, ezek közül legutóbbi a Netflixen található Wednesday című sorozat, ahol Elfman dallamait a kiváló magyar zenészekből álló Budapest Scoring Orchestra játszotta fel. Bár a "gótikus tündérmesék" nagymesterével elválaszthatatlanok, zenei palettája igen színes: horrortól kezdve az animációs filmeken és sorozatokon, a szuperhősfilmeken át a romantikus mozik kíséretéig mindenben vett már részt, de ott a Men in Black, a Mission: Impossible, a Good Will Hunting vagy az Amerikai botrány is.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Hans Zimmer - Christopher Nolan

Újabb híres páros, akik karrierjük elejét nem együtt kezdték, de később annál meghatározóbbá vált a munkásságuk. Nolan legkorábbi filmjeihez David Julyan szerezte a zenét (akihez később visszatért, hiszen A tökéletes trükk zenéjét is ő jegyzi), Hans Zimmerrel való kollaborációja a Batman: Kezdődikkel indult, ahol társa James Newton Howard volt - a zeneszerző ekkorra már túl volt számtalan jelölésen és magáénak tudhatott egy Oscar-díjat Az oroszlánkirályért. Zimmer műveinek eposzi jellege új szintre emeli Christopher Nolan képeit, ahogy azt az Eredet előzetese is mutatja: a digitálisan manipulált kürthang azóta bevett gyakorlat lett a trailerek elkésztésekor, hiszen a rövid időtartam alatt is képes mély benyomást kelteni. Bár Nolannek és Zimmernek nem mindig sikerül összeegyeztetniük a munkát - a Tenet és most az Oppenheimer zenéjét például Ludwig Göransson írta, mert Zimmer a Villeneuve-féle Dűnén dolgozik -, alig várjuk, hogy újra közösen alkossanak.

Alexandre Desplat - Wes Anderson

Bár Wes Anderson pályafutását Mark Mothersbaugh mellett kezdte, az utóbbi közel 15 évben annyira összefonódott a rendező neve Alexandre Desplat francia zeneszerzőével, hogy manapság már el sem tudnánk képzelni egy teljesen szimmetrikus, pasztell színű filmet a csilingelő, könnyed hangok nélkül. A Fantasztikus Róka úr óta a rendező mind a négy nagyjátékfilmjéhez Desplat írta a zenét, és a 2023 nyarán debütáló Asteroid City című romantikus vígjáték stábjánál is ő van zeneszerzőként feltüntetve. Közös munkájuk során Desplat a Grand Budapest Hotelért nyerte el ez Oscar-díjat, és reméljük, hogy hét jelölés után Wes Anderson is hamarosan megkapja végre az aranyszobrot.

Justin Hurwitz - Damien Chazelle

A páros a Harvard Egyetemen ismerkedett meg, ahol szobatársak voltak, ennek köszönhetően már Chazelle első, a Guy and Madeline on a Park Bench című diákfilmjének Justin Hurwitz szerezte a zenéjét. Ezt követte a Whiplash, Az első ember és a jelenleg még mozikban elcsíphető Babylon. A még csak most 38 éves Chazelle és Hurwitz számtalan elismerése között tudhat már 3 Oscar-díjat (legjobb rendező, legjobb eredeti filmzene, legjobb eredeti dal), és könnyen lehet, hogy idén újabb közös munkájuknak köszönhetően még többel gazdagodhatnak, hiszen a Babylont jelölték a legjobb eredeti filmzene kategóriájában. Chazelle eddigi filmográfiája ugyan nem nagy, ám stabil és kiemelkedő, és ha továbbra is folytatják a kollaborációt, mindketten igazi legendává válhatnak. 

+1. Howard Shore - David Cronenberg

Legtöbben Howard Shore-t A Gyűrűk Ura és A hobbit-filmek kapcsán ismerik, hiszen a könyvadaptációk fantasztikus világának elengedhetetlen részévé váltak a zeneszerző munkái. Peter Jackson mellett előszeretettel dolgozik vele David Fincher vagy Martin Scorsese is, (illetve Tim Burton Ed Woodjának zenéjét is ő szerezte, ami egyike azon keveseknek, amit nem Danny Elfman írt), de meglepő módon nem velük kollaborált legtöbbet Shore. David Cronenberggel a hetvenes évek végétől szoros kapcsolatban állnak, összesen 16 filmjéhez komponált zenét, így messze vele dolgozott együtt a legtöbbet, legutóbb a tavaly megjelent, de hazánkban csak idén bemutatott A jövő bűnei során.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.