Hirdetés

Visszatekintő: A vándorló palota

|

Miyazaki már sokszor elmondta, de most még egyszer: a háború nem jó.

Hirdetés

Nemrég debütált a méltán híressé vált rendező, Hayao Miyazaki legújabb filmje, A fiú és a szürke gém, amire az utolsó műveként hivatkoztak a marketinganyagokban (azóta kiderült, hogy máris vannak ötletei egy újabb alkotáshoz, szóval ez még nincs kőbe vésve). Ennek okán a Puliwoodnál felelevenítjük a rendező eddigi filmjeit, hogy betekintést nyerjetek, milyen animációs filmeket tett le sok évtizedes pályafutása alatt, és miért is olyan megkapóak ezek a animációs történetek.

A teljesség igénye nélkül fog elkészülni ez a cikksorozat, ezért említem meg már az elején, hogy milyen művek nem kerülnek be. Az első egész estés animációs filmje, a Cagliostro vára (Lupin III: The Castle of Cagliostro) egy már ismert manga és anime karakter újabb kalandját meséli el, ami nem annyira hordozza magán Miyazaki kézjegyét. Illetve kimarad még A könyvek hercege (Whisper of the Heart), az Arrietty - Elvitte a manó (Arrietty) és a From Up on Poppy Hill, mivel ezeknek csak írásában vett részt Miyazaki, de a rendezésében már nem. De így is tíz film van még a listán, amelyek teljes egészükben Miyazaki felügyelete alatt és fantáziája által manifesztálódtak.

Hirdetés

A Miyazaki visszatekintő eddig megjelent cikkei:

2003-ban a Chihiro Szellemországban olyan filmek elől vitte el az Oscar-díjat, mint a Lilo és Stitch, A kincses bolygó és a Jégkorszak (teljesen megérdemelten, de láthatjuk, hogy erős év volt animációs filmek tekintetében). Egy interjúban Miyazaki elmondta, hogy ambivalens érzései voltak a díj kapcsán, hiszen az Egyesült Államok épp akkor indított háborút Irak ellen, ami őt nagy haraggal töltötte el. Az ekkoriban készülő A vándorló palota című Ghibli filmre is kihatott a konfliktus, ezért is lett ilyen erős a film háborúellenessége.

A történet főszereplője egy fiatal lány, Sophie, aki apja kalapboltjában dolgozik. Egy véletlen folytán összefut Howl-lal, az elhíresült varázslóval, majd aznap este a Puszták Boszorkánya is meglátogatja, aki 90 éves öregasszonnyá változtatja Sophie-t. A lány (néni?) ezek után úgy dönt, elszökik otthonról, hogy felkeresse Howl-t. Meg is találja a varázsló önjáró palotáját, amire feljutva megismerkedik Calcifer tűzdémonnal és Howl tanoncával. Mindeközben a Puszták Boszorkánya Howl közelébe próbál férkőzni, a két szomszédos ország között háború tör ki, Howl-t pedig a király magához hívatja, hogy megpróbálják besorozni a harcokhoz.

A vándorló palota már fentebb említett legerősebb aspektusa a háborúellenes témája, amit a cselekmény szépen lassan vezet fel fő fenyegetésként. A film első felében még az átok tűnik a bajok forrásának, illetve a Puszták Boszorkányát véljük a film antagonistájának, de ahogy Miyazaki mindig árnyalja a karaktereit, itt is realizálódik egy ponton, hogy nem a rendszer által illegálisnak bélyegzett boszorkányok azok, akik megkeserítik az emberek életét, hanem az államok, a király, a kormányzatban magas tisztséget betöltő fővarázslónő, akik felelősek a két ország között kirobbant háborúért. A film második felére egyre nagyobb mértékű az a  pusztítás, amit a háborús gépezet okoz, és a film eleji napsütötte zöldes réteket felváltják a sötét fellegek, füstölgő romházak és a távoli hadihajók kontúrjai.

Az iraki háborúval való párhuzamban az ügyefogyott király karakterében George Bush-ra, míg Suliman fővarázslónő karakterében Dick Cheney-re ismerhetünk rá, akik ellen Howl a kezdeti nihilizmusa és eszképizmusa után felveszi a harcot. De Howl harca sikertelenségre van ítélve, mert mindkét ország hadseregével szemben csak úgy tud megküzdeni, ha maga is szörnnyé változik. És ha túl sokáig marad abban a formában, akkor végképp elveszíti az emberségét. Ahogy A vadon hercegnőjében Asitaka, úgy A vándorló palotában Howl is kudarcot vall a konfliktus megfékezésében, megmutatva a határait eme maszkulin, harcias, béketeremtő kísérletnek.

Az egyértelmű vizuális kontrasztba ágyazott háborúellenes témája (mint amikor a gyönyörű táj idilljét megzavarja egy hadihajó) mellett az átok is fontos szerepet játszik. Sophie öregségében sokkal felszabadultabbá válik, mint fiatalon volt, és olyan sztereotípiáknak mutat fityiszt a film, amik az öregkort a passzivitással kapcsolják össze. Az öreg Sophie aktívabb és sokkal nagyobb hatással van az őt körülvevő emberekre, mint bárki más.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


A háború rossz. A háború értelmetlen. Egyszerű gondolatokkal operál A vándorló palota, és Miyazaki filmjeiben gyakran felbukkan ez a toposz, a film mégis jobban körbe járja ezt a témát mint bármelyik másik filmje a rendezőnek. Egy tündérmesei felütés után nyújt betekintést abba, hogy nem a rendszer által megbélyegzett individuumok felelősek a társadalom problémáiért, hanem maga a háborúéhes kormányzat. És az ez ellene való küzdelemben átvehetjük ugyanazokat a módszereket, amik ellen agitálunk, de Miyazaki szerint a megértés és empátia nagyobb erő, mint bármilyen fegyver.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.