Goretity Dániel kollégámnak köszönhetően július közepén megismerhettétek, hogyan is működik Hollywood pénzügyi gépezete. Ha lemaradtatok volna az első felvonásról, azt itt el tudjátok olvasni (aminek időközben megjelent a második része is!), hogy képbe kerüljetek az alapokkal, hogyan is lehet kikövetkeztetni, hogy egy-egy film mennyire térült meg, illetve mennyire lett sikeres.
Nem ismételném a hivatkozott cikkben már leírtakat, de egy rövid összegzés azért álljon itt: míg egy-egy film produkciós költségei nyilvánosan elérhetőek (többségében), addig a marketingköltségek - melyek olykor legalább annyit tesznek ki, mint a produkciós költekezések - már nem. A pontos becslés további akadálya, hogy a jegyeladásokból befolyt összegnek nem a 100%-a térül meg a stúdiókhoz. Summa summarum: ha egy film képes a gyártási költség dupláját megduplázni a bevételeivel, ott már nyugodtan beszélhetünk legalább egy nullszaldóról.
Míg a hivatkozott cikk azt járta körbe, miként fáradtak meg a nagy stúdiók nagy franchise-ai 2023-ra, addig ebben a cikkben azt mutatjuk be, hogy hogyan váltak idén a horrorfilmek a stúdiók aranytojást tojó tyúkjaivá. Természetesen azért néhány ellenpéldát is felemlegetünk, hiszen azok mindig akadnak - és érdemes megfigyelni azt is, hogy mi lehet bennük közös.
Az általánosságban elmondható, hogy a horrorfilmek tized-, vagy huszadannyiból készülnek el, mint a nagy blockbusterek, ez már eleve javítja az esélyeiket a megtérülés és profit szempontjából. A zsáner másik sajátossága, hogy szeret ismeretlen rendezőkkel, illetve színészekkel dolgozni, akik ebből kifolyólag nem kérhetnek el millió dollárokat a munkájukért, mint teszik azt a blockbusterekben felbukkanó kollégáik. Harmadszor pedig a marketingköltségek sem olyan magasak, hiszen eleve a nézőközönség egy kisebb szeletét tudják csak megcélozni ezek a filmek. Arról nem is beszélve, hogy a horrorfilmekre még inkább jellemző a szájhagyomány útján terjedő organikus marketing.
Kezdjük is el!
Skinamarink
Produkciós költség: 15 ezer $
Bevétel: 21 millió $
Becsült megtérülés: 45x (egy leegyszerűsített képlet alapján, miszerint a bevétel 50%-a osztva produkciós költség másfélszeresével)
Az év elejének nagy szenzációja volt ez a found footage-ra hajazó, gyerekkori traumatikus estéket megidéző alkotás. Rögtön jó példája annak, hogy a horroroknál milyen sokat számít az indirekt marketing: a film financiális sikere csakis a TikToknak köszönhető, ahol nem győztek áradozni az ifjú influencerek életük egyik legfélelmetesebb élményéről (egyébként állítólag marketingre semmit sem költöttek az alkotók). A film hangulatára valóban nem lehet panasz, ám az elnyújtott játékidő sajnos kontraproduktív hatást fejt ki a nézőben. Ettől függetlenül nem fér hozzá kétség, hogy masszív megtérülésről van szó, főleg annak tükrében, hogy a Shudder nevű horror-streamingplatformon a mozis premier után három héttel szintén megtekinthető volt a film.
Infinity Pool / Végtelen víztükör
Produkciós költség: 450 ezer $
Bevétel: 5,2 millió $
Becsült megtérülés: 4x
Még pár hónapja Infinity Pool címen írtunk róla kritikát, azóta már magyar címet is kapott Brandon Cronenberg testhorrorja. David Cronenberg fia a nekünk szomszédos Horvátországban forgatta le filmjét (érdemes megfigyelni, hogy a távoli egzotikus nyaralóparadicsomról miként rí le a kelet-közép-európai táj hangulata!), amiben az új horrorkirálynő, Mia Goth, valamint Alexander Skarsgard is szerepeltek. Minden bizonnyal nem költöttek el még további 450 ezer dollárt marketingre, úgyhogy a megtérülés közelebb állhat a 6-7x-eshez, ami szintén masszív sikernek mondható el.
Nefarious
Produkciós költség: 2 millió $
Bevétel: 5,4 millió $
Becsült megtérülés: legalább 2x
Azon kevés filmek egyike, melyekhez megbízható forrásból nincs produkciós költséginformáció, amit pedig találtunk ehhez a cikkhez, túl soknak tűnik. Bár a Puliwoodon nem írtunk róla, egy ördögűzős, démonos filmről van szó, ami látványosság helyett a dialógusra helyezi a hangsúlyt, és különböző eszmefuttatásokon keresztül ejti gondolkodóba és borzongatásba a nézőt. Tekintve, hogy itt sem beszélhetünk neves színészekről, és hogy egy helyszínen játszódik a film, a fent kilistázott produkciós költség valószínűleg egy durva túlzás, és legalább négyszerese visszajött a valódi költségeknek, melyhez nagyban asszisztált, hogy a bevétel 100%-a az amerikai piacról érkezett.
The Blackening
Produkciós költség: 5 millió $
Bevétel: 17,7 millió $
Becsült megtérülés: legalább 1,5x
Egy olyan horror vígjátékról van szó, amit már évek óta hiányolhattak a műfajmix kedvelői. Csak színesbőrű színészek játszanak benne, erősen reflektálva a színesbőrű karakterek horrorműfaján belüli történetére és elkerülhetetlen sorsára - mintha csak a '70-es évek blaxploitation filmjeibe csöppentünk volna bele! A marketingre itt sem szórhattak el rengeteg pénzt, és mivel itt is csupán amerikai bevételről van szó, nyugodtan jóváírhatjuk az összbevétel felét a stúdiónak, amivel már kényelmes profitot termelhetett ez a radar alatt érkező alkotás.
A pápa ördögűzője
Produkciós költség: 18 millió $
Bevétel: 76,6 millió $
Becsült megtérülés: legalább 1,5x
Ellentétben az előző filmekkel, itt már azért a magyar nézők is megtapasztalhattak egy intenzív marketingkampányt a promóciós időszakban. És gyönyörűen látszódik, hogy egy neves színész jelenléte máris milyen könnyedén meg tudja dobni a költségeket. A pápa ördögűzője főleg nemzetközi vizeken teljesített parádésan, 56,6 millió az összbevételből nem Amerikának köszönhető.
Gonosz halott: Az ébredés
Produkciós költség: 15 millió $
Bevétel: 147 millió $
Becsült megtérülés: 3-4x
A Gonosz halott franchise-t már sokan temették, de még mindig olyan hívószó mind a horrorrajongók, mind a laikus nézők számára, ami képes becsalogatni az embereket a moziba. Az is nyilvánvaló lett, hogy ellentétben sok más blockbuster franchise-zal, melyek dömpingjétől megcsömörlöttek a nézők az elmúlt években, a Gonosz halottnak jót tett, hogy majd tíz évig pihentették a szadista démonokat. Mivel gyorsan a széria legtöbbet termelő darabja lett, ez a tény jelentősen megkönnyíti Sam Raimiék dolgát a folytatásokat illetően (amire elvileg 2-3 évente kerülhetne sor).
Insidious: A vörös ajtó
Produkciós költség: 16 millió $
Bevétel: 187 millió $
Becsült megtérülés: 4-5x
Egy másik horrorfranchise, mely az elmúlt években szintén nem adott túl sok életjelet magáról, hogy aztán a rajongók kiéhezve özönljenek be a mozikba az idén nyáron debütáló új fejezetre. Ahogy az előző esetnél is, úgy itt is a széria legjobban teljesítő darabjáról beszélhetünk (mármint financiálisan), ami egyben Patrick Wilson első rendezése is volt. A film minőségétől már sajnos nem voltunk ennyire elragadtatva.
Sikoly 6
Produkciós költség: 33 millió $
Bevétel: 168 millió $
Becsült megtérülés: legalább 2x
Neve Campbell nélkül is kíváncsiak voltak a nézők a meta slasher franchise legújabb fejezetére, úgyhogy a széria elmondhatja magáról azt, amit kevesen: képes volt túlélni a franchise atyja (Wes Craven, nyugodjék békében) és a franchise arca (Campbell kisasszony) nélkül is. A következő kihívást az új rendező fogja jelenteni, de nagyon úgy tűnik, hogy ez a 2020-as setting a requel koncepcióval bejön az embereknek.
M3GAN
Produkciós költség: 12 millió $
Bevétel: 180 millió $
Becsült megtérülés: legalább 5x
Masszív-masszív pénzügyi siker volt a James Wan producerkedése alatt elkészült M3GAN. Igen, volt marketingje a filmnek, igen, zseniális húzás volt a korhatárt levinni, és igen, nem az év legjobb horrorfilmjéről beszélünk, de egyértelműen az egyik legjobb üzletéről, ha a stúdiók perspektívájából nézzük a dolgokat. A marketinget illetően itt is a TikTok játszott nagy szerepet, mint a Skinamarinknél, ugyanis a premier előtt a M3GAN tánc söpört végig a platformon. Egyre egyértelműbbé válik, hogy kínai kémkedés ide vagy oda, a TikTok egy nagyon fontos felülete lesz a jövő marketingkampányai számára.
Beszélj hozzám!
Produkciós költség: 4,5 millió $
Bevétel: 51 millió $
Becsült megtérülés: legalább 4x
Az év egyik legjobb horrorfilmje nemcsak a kritikusok, hanem a nézők áldásával is eldicsekedhet, melyet követően egyáltalán nem volt meglepetés, hogy az A24 berendelte a folytatást az ausztrál rendező-testvérpárostól. A Beszélj hozzám! egyszerre látlelete jelenünk közösségi média által uralt mindennapjainak és egyben egy kapunyitás a horrorműfaj evolúciójának újabb lépcsőfokára.
Renfield
Produkciós költség: 65 millió $
Bevétel: 26 millió $
Becsült megtérülés: masszívan mínuszos
A sikerek után elérkeztünk azokhoz, ahol már rendesen visszanyalt a fagyi. Ahogy azt megfigyelhettük a sikeres daraboknál, a produkciós költségek rendesen megugranak, ha még híres színészeket is sikerül bevenni a buliba. Nicolas Cage láthatóan imádta Drakula szerepét, Nicholas Hoult pedig egy szimpatikus familiárist alakít, de ez kevés volt a nézők megszólításához. A bajt viszont csak tetézte a Universal számára a soron következő film…
The Last Voyage of the Demeter
Produkciós költség: 45 millió $
Bevétel (augusztus 25-i adatok alapján): 14,5 millió $
Becsült megtérülés: csúnya bukta
A Universal egy "klasszikusabb" Drakula sztorival is előrukkolt 2023-ra, hogy aztán mostanra már minden stúdiófejes egyként temesse arcát a tenyerébe. A film Magyarországot elkerülte idáig, de nem valószínű, hogy majd pont hazánk bevétele fog hozzájárulni a Drakula-sztori történetének sikeréhez. Az bizonyos, hogy Drakula, mint horrorikon már nem tudja megszólítani sem az egyszeri, sem a veterán horrornézőket, ami a Universal számára fájdalmas pofon mindazokután, hogy néhány éve még egy egész univerzumot akartak a klasszikus szörnyeik köré építeni. Így múlik el a világ dicsősége - szerencsére ezt már Lugosi Bélának nem kellett átélnie.
Kopogás a kunyhóban
Produkciós költség: 20 millió $
Bevétel: 55 millió
Becsült megtérülés: jóindulattal nullszaldós
M. Night Shyamalan folytatta hullámvölgyet megidéző karrierjét. Bár a Kopogás a kunyhóban nem lett olyan borzalom, mint az Idő volt, ám látható, hogy az a bizalom, amit visszanyert A látogatás vagy a Széttörve után, kezd ismét elpárologni a rendező körül. Valószínűleg nem ártana ismét egy pár éves távolmaradás Shyamalan részéről, hiszen mint azt láthattuk a régebbi horrorfranchise-ok szereplésénél, ez hasznosnak tud bizonyulni.
Mint az látható a fenti számokból, a horrorfilmeknél 50-100-200 millió dolláros összbevételek is pompás megtérülést jelenthetnek (a cikkben feltüntetett becslések kifejezetten óvatosnak számítanak és egy egyszerű formulát igyekeztem konzisztensen követni). Persze egy-egy nevesebb rendező vagy színész jelenléte rögtön meg tudja dobni a költségeket, valamint a versenyképes CGI használata szintén a drágább költségelemek közé tartozik, de általánosságban elmondható, hogy kevés jövedelmezőbb zsáner létezik a kísérletezgetésre. Most már csak abban kéne jó döntést hoznia a stúdiófejeseknek, hogy a horrorfilmjeik által termelt profitot milyen életképes blockbusterbe forgatják vissza.
Ti mit tanácsolnátok nekik ebben a dilemmában?