Hirdetés

Körkép: az év legnagyobb horrorfilm sikerei és bukásai

|

Míg a blockbusterek döcögnek, a horror zsáner köszöni szépen, jól van.

Hirdetés

Goretity Dániel kollégámnak köszönhetően július közepén megismerhettétek, hogyan is működik Hollywood pénzügyi gépezete. Ha lemaradtatok volna az első felvonásról, azt itt el tudjátok olvasni (aminek időközben megjelent a második része is!), hogy képbe kerüljetek az alapokkal, hogyan is lehet kikövetkeztetni, hogy egy-egy film mennyire térült meg, illetve mennyire lett sikeres.

Nem ismételném a hivatkozott cikkben már leírtakat, de egy rövid összegzés azért álljon itt: míg egy-egy film produkciós költségei nyilvánosan elérhetőek (többségében), addig a marketingköltségek - melyek olykor legalább annyit tesznek ki, mint a produkciós költekezések - már nem. A pontos becslés további akadálya, hogy a jegyeladásokból befolyt összegnek nem a 100%-a térül meg a stúdiókhoz. Summa summarum: ha egy film képes a gyártási költség dupláját megduplázni a bevételeivel, ott már nyugodtan beszélhetünk legalább egy nullszaldóról.

Hirdetés

Míg a hivatkozott cikk azt járta körbe, miként fáradtak meg a nagy stúdiók nagy franchise-ai 2023-ra, addig ebben a cikkben azt mutatjuk be, hogy hogyan váltak idén a horrorfilmek a stúdiók aranytojást tojó tyúkjaivá. Természetesen azért néhány ellenpéldát is felemlegetünk, hiszen azok mindig akadnak - és érdemes megfigyelni azt is, hogy mi lehet bennük közös.

Az általánosságban elmondható, hogy a horrorfilmek tized-, vagy huszadannyiból készülnek el, mint a nagy blockbusterek, ez már eleve javítja az esélyeiket a megtérülés és profit szempontjából. A zsáner másik sajátossága, hogy szeret ismeretlen rendezőkkel, illetve színészekkel dolgozni, akik ebből kifolyólag nem kérhetnek el millió dollárokat a munkájukért, mint teszik azt a blockbusterekben felbukkanó kollégáik. Harmadszor pedig a marketingköltségek sem olyan magasak, hiszen eleve a nézőközönség egy kisebb szeletét tudják csak megcélozni ezek a filmek. Arról nem is beszélve, hogy a horrorfilmekre még inkább jellemző a szájhagyomány útján terjedő organikus marketing.

Kezdjük is el!

Skinamarink

Produkciós költség: 15 ezer $

Bevétel: 21 millió $

Becsült megtérülés: 45x (egy leegyszerűsített képlet alapján, miszerint a bevétel 50%-a osztva produkciós költség másfélszeresével)

Az év elejének nagy szenzációja volt ez a found footage-ra hajazó, gyerekkori traumatikus estéket megidéző alkotás. Rögtön jó példája annak, hogy a horroroknál milyen sokat számít az indirekt marketing: a film financiális sikere csakis a TikToknak köszönhető, ahol nem győztek áradozni az ifjú influencerek életük egyik legfélelmetesebb élményéről (egyébként állítólag marketingre semmit sem költöttek az alkotók). A film hangulatára valóban nem lehet panasz, ám az elnyújtott játékidő sajnos kontraproduktív hatást fejt ki a nézőben. Ettől függetlenül nem fér hozzá kétség, hogy masszív megtérülésről van szó, főleg annak tükrében, hogy a Shudder nevű horror-streamingplatformon a mozis premier után három héttel szintén megtekinthető volt a film.

Infinity Pool / Végtelen víztükör

Produkciós költség: 450 ezer $

Bevétel: 5,2 millió $

Becsült megtérülés: 4x

Még pár hónapja Infinity Pool címen írtunk róla kritikát, azóta már magyar címet is kapott Brandon Cronenberg testhorrorja. David Cronenberg fia a nekünk szomszédos Horvátországban forgatta le filmjét (érdemes megfigyelni, hogy a távoli egzotikus nyaralóparadicsomról miként rí le a kelet-közép-európai táj hangulata!), amiben az új horrorkirálynő, Mia Goth, valamint Alexander Skarsgard is szerepeltek. Minden bizonnyal nem költöttek el még további 450 ezer dollárt marketingre, úgyhogy a megtérülés közelebb állhat a 6-7x-eshez, ami szintén masszív sikernek mondható el.

Nefarious

Produkciós költség: 2 millió $

Bevétel: 5,4 millió $

Becsült megtérülés: legalább 2x

Azon kevés filmek egyike, melyekhez megbízható forrásból nincs produkciós költséginformáció, amit pedig találtunk ehhez a cikkhez, túl soknak tűnik. Bár a Puliwoodon nem írtunk róla, egy ördögűzős, démonos filmről van szó, ami látványosság helyett a dialógusra helyezi a hangsúlyt, és különböző eszmefuttatásokon keresztül ejti gondolkodóba és borzongatásba a nézőt. Tekintve, hogy itt sem beszélhetünk neves színészekről, és hogy egy helyszínen játszódik a film, a fent kilistázott produkciós költség valószínűleg egy durva túlzás, és legalább négyszerese visszajött a valódi költségeknek, melyhez nagyban asszisztált, hogy a bevétel 100%-a az amerikai piacról érkezett.

The Blackening

Produkciós költség: 5 millió $

Bevétel: 17,7 millió $

Becsült megtérülés: legalább 1,5x

Egy olyan horror vígjátékról van szó, amit már évek óta hiányolhattak a műfajmix kedvelői. Csak színesbőrű színészek játszanak benne, erősen reflektálva a színesbőrű karakterek horrorműfaján belüli történetére és elkerülhetetlen sorsára - mintha csak a '70-es évek blaxploitation filmjeibe csöppentünk volna bele! A marketingre itt sem szórhattak el rengeteg pénzt, és mivel itt is csupán amerikai bevételről van szó, nyugodtan jóváírhatjuk az összbevétel felét a stúdiónak, amivel már kényelmes profitot termelhetett ez a radar alatt érkező alkotás.

A pápa ördögűzője

Produkciós költség: 18 millió $

Bevétel: 76,6 millió $

Becsült megtérülés: legalább 1,5x

Ellentétben az előző filmekkel, itt már azért a magyar nézők is megtapasztalhattak egy intenzív marketingkampányt a promóciós időszakban. És gyönyörűen látszódik, hogy egy neves színész jelenléte máris milyen könnyedén meg tudja dobni a költségeket. A pápa ördögűzője főleg nemzetközi vizeken teljesített parádésan, 56,6 millió az összbevételből nem Amerikának köszönhető.

Gonosz halott: Az ébredés

Produkciós költség: 15 millió $

Bevétel: 147 millió $

Becsült megtérülés: 3-4x

A Gonosz halott franchise-t már sokan temették, de még mindig olyan hívószó mind a horrorrajongók, mind a laikus nézők számára, ami képes becsalogatni az embereket a moziba. Az is nyilvánvaló lett, hogy ellentétben sok más blockbuster franchise-zal, melyek dömpingjétől megcsömörlöttek a nézők az elmúlt években, a Gonosz halottnak jót tett, hogy majd tíz évig pihentették a szadista démonokat. Mivel gyorsan a széria legtöbbet termelő darabja lett, ez a tény jelentősen megkönnyíti Sam Raimiék dolgát a folytatásokat illetően (amire elvileg 2-3 évente kerülhetne sor).

Insidious: A vörös ajtó

Produkciós költség: 16 millió $

Bevétel: 187 millió $

Becsült megtérülés: 4-5x

Egy másik horrorfranchise, mely az elmúlt években szintén nem adott túl sok életjelet magáról, hogy aztán a rajongók kiéhezve özönljenek be a mozikba az idén nyáron debütáló új fejezetre. Ahogy az előző esetnél is, úgy itt is a széria legjobban teljesítő darabjáról beszélhetünk (mármint financiálisan), ami egyben Patrick Wilson első rendezése is volt. A film minőségétől már sajnos nem voltunk ennyire elragadtatva.

Sikoly 6

Produkciós költség: 33 millió $

Bevétel: 168 millió $

Becsült megtérülés: legalább 2x

Neve Campbell nélkül is kíváncsiak voltak a nézők a meta slasher franchise legújabb fejezetére, úgyhogy a széria elmondhatja magáról azt, amit kevesen: képes volt túlélni a franchise atyja (Wes Craven, nyugodjék békében) és a franchise arca (Campbell kisasszony) nélkül is. A következő kihívást az új rendező fogja jelenteni, de nagyon úgy tűnik, hogy ez a 2020-as setting a requel koncepcióval bejön az embereknek.

M3GAN

Produkciós költség: 12 millió $

Bevétel: 180 millió $

Becsült megtérülés: legalább 5x

Masszív-masszív pénzügyi siker volt a James Wan producerkedése alatt elkészült M3GAN. Igen, volt marketingje a filmnek, igen, zseniális húzás volt a korhatárt levinni, és igen, nem az év legjobb horrorfilmjéről beszélünk, de egyértelműen az egyik legjobb üzletéről, ha a stúdiók perspektívájából nézzük a dolgokat. A marketinget illetően itt is a TikTok játszott nagy szerepet, mint a Skinamarinknél, ugyanis a premier előtt a M3GAN tánc söpört végig a platformon. Egyre egyértelműbbé válik, hogy kínai kémkedés ide vagy oda, a TikTok egy nagyon fontos felülete lesz a jövő marketingkampányai számára.

Beszélj hozzám!

Produkciós költség: 4,5 millió $

Bevétel: 51 millió $

Becsült megtérülés: legalább 4x

Az év egyik legjobb horrorfilmje nemcsak a kritikusok, hanem a nézők áldásával is eldicsekedhet, melyet követően egyáltalán nem volt meglepetés, hogy az A24 berendelte a folytatást az ausztrál rendező-testvérpárostól. A Beszélj hozzám! egyszerre látlelete jelenünk közösségi média által uralt mindennapjainak és egyben egy kapunyitás a horrorműfaj evolúciójának újabb lépcsőfokára.

Renfield

Produkciós költség: 65 millió $

Bevétel: 26 millió $

Becsült megtérülés: masszívan mínuszos

A sikerek után elérkeztünk azokhoz, ahol már rendesen visszanyalt a fagyi. Ahogy azt megfigyelhettük a sikeres daraboknál, a produkciós költségek rendesen megugranak, ha még híres színészeket is sikerül bevenni a buliba. Nicolas Cage láthatóan imádta Drakula szerepét, Nicholas Hoult pedig egy szimpatikus familiárist alakít, de ez kevés volt a nézők megszólításához. A bajt viszont csak tetézte a Universal számára a soron következő film…

The Last Voyage of the Demeter

Produkciós költség: 45 millió $

Bevétel (augusztus 25-i adatok alapján): 14,5 millió $

Becsült megtérülés: csúnya bukta

A Universal egy "klasszikusabb" Drakula sztorival is előrukkolt 2023-ra, hogy aztán mostanra már minden stúdiófejes egyként temesse arcát a tenyerébe. A film Magyarországot elkerülte idáig, de nem valószínű, hogy majd pont hazánk bevétele fog hozzájárulni a Drakula-sztori történetének sikeréhez. Az bizonyos, hogy Drakula, mint horrorikon már nem tudja megszólítani sem az egyszeri, sem a veterán horrornézőket, ami a Universal számára fájdalmas pofon mindazokután, hogy néhány éve még egy egész univerzumot akartak a klasszikus szörnyeik köré építeni. Így múlik el a világ dicsősége - szerencsére ezt már Lugosi Bélának nem kellett átélnie.

Kopogás a kunyhóban

Produkciós költség: 20 millió $

Bevétel: 55 millió

Becsült megtérülés: jóindulattal nullszaldós

M. Night Shyamalan folytatta hullámvölgyet megidéző karrierjét. Bár a Kopogás a kunyhóban nem lett olyan borzalom, mint az Idő volt, ám látható, hogy az a bizalom, amit visszanyert A látogatás vagy a Széttörve után, kezd ismét elpárologni a rendező körül. Valószínűleg nem ártana ismét egy pár éves távolmaradás Shyamalan részéről, hiszen mint azt láthattuk a régebbi horrorfranchise-ok szereplésénél, ez hasznosnak tud bizonyulni.

Mint az látható a fenti számokból, a horrorfilmeknél 50-100-200 millió dolláros összbevételek is pompás megtérülést jelenthetnek (a cikkben feltüntetett becslések kifejezetten óvatosnak számítanak és egy egyszerű formulát igyekeztem konzisztensen követni). Persze egy-egy nevesebb rendező vagy színész jelenléte rögtön meg tudja dobni a költségeket, valamint a versenyképes CGI használata szintén a drágább költségelemek közé tartozik, de általánosságban elmondható, hogy kevés jövedelmezőbb zsáner létezik a kísérletezgetésre. Most már csak abban kéne jó döntést hoznia a stúdiófejeseknek, hogy a horrorfilmjeik által termelt profitot milyen életképes blockbusterbe forgatják vissza.

Ti mit tanácsolnátok nekik ebben a dilemmában?

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.