Hirdetés

Ilyen kritikákat írtunk az Oscar-esélyes filmekről

|

Többek között Steven Spielberg, James Cameron, Ruben Östlund, Martin McDonagh és Guillermo del Toro alkotásai versenyeznek a 95. Oscar-gálán, amelyekről egytől-egyig született nálunk cikk.

Hirdetés

Jimmy Kimmel lesz a házigazdája a magyar idő szerint március 13-án hajnalban, a hollywoodi Dolby Theatreben megrendezésre kerülő Oscar-díjátadónak, amelyen a hagyományokhoz híven kihirdetik az elmúlt egy év legjobb filmjeit és filmeseit, remélhetőleg idén botrányok nélkül. 

Meglehetősen erős a felhozatal minden kategóriában, még úgy is, hogy a hazai mozik nem minden filmet mutattak be a kínálatból (elég csak a Bill Nighty nevével fémjelzett Livingre, a legjobb filmnek jelölt Woman Talkingra vagy az Andrea Riseborough miatt szóba került To Leslie-re gondolni). Szerencsére az alkotások nagy része eljutott hozzánk vagy a moziknak, vagy a streamingnek köszönhetően, így a legtöbbel kapcsolatban lehet némi ismerete a hazai nézőknek. 

Hirdetés

Az Oscar-gála kapcsán úgy gondoltuk, hogy egy helyre gyűjtjük a szoborra esélyes filmekről született kritikáinkat, ezáltal egyetlen cikkben tekinthetitek át, hogy szerzőink mit gondoltak az adott művekről. Persze a teljes értékelésükhöz érdemes elolvasni a teljes anyagot, mi csak ízelítőt adunk belőlük. A filmek nevére kattintva léphettek tovább a teljes kritikához. 

A bálna

Kategóriák: legjobb színész, legjobb női mellékszereplő, legjobb smink és haj

"Sok dologról szeretne szólni, úgymint a bűnbánat, az őszinteség, az elszalasztott lehetőségek, a személyes tragédiák, de nem minden eleme működik. Kár érte, mert karaktereiben, hangulatában és bizonyos rétegeiben erős élmény, ám egy kicsit csendesebb, visszafogottabb, fókuszáltabb kivitelezéssel ez a bálna a világ végéig is képes lett volna elúszni." (Péter Zsombor)

A Fabelman család 

Kategóriák: legjobb film, legjobb rendező, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb zene, legjobb díszlet

"Spielberg továbbra is egy végtelenül profi szakember, aki a kisujjából kiráz egy színvonalas mozit. Ilyen A Fabelman család is, mely technikailag kifogástalan, a színészek remekelnek (bár Michelle Williams az érzelmi sokszínűsége mellett is néha nagyon sok), és megvan benne az a hangulat, ami elvarázsolhatja a nézőt. Én mégis jobban örültem volna, ha a sokszor látott családi dráma helyett egy direktebb szerelmeslevelet látok a filmekhez." (Péter Zsombor)

A tengeri fenevad

Kategóriák: legjobb animációs film

"A tengeri fenevad a sematikus alapkoncepció ellenére szinte bármelyik korosztálynak ajánlható, témájában megszólítva érezhetik magukat a gyerekek és a felnőttek egyaránt, sőt egy-egy jelenetben kifejezetten kendőzetlenül ábrázolják a fizikai fájdalmat, ami elég szokatlan egy ilyen filmben. Nem tehető a legmagasabb polcra az animációs mesék között, de egy rendkívül értékes alkotásról van szó, amibe időről időre könnyedén el lehet merülni fenevadostól, kalózostól, mindenestől." (Hegyi Balázs)

A sziget szellemei

Kategóriák: legjobb film, legjobb rendező, legjobb színész, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb női mellékszereplő, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb vágás, legjobb zene

"A sziget szellemei bizonyítja, hogy McDonagh úgy képes megújulni, hogy közben megtartja a stílusjegyeit. Ismét nagyokat fogunk kacarászni, majd a másik pillanatban egy sötét egzisztenciális válságba száműzve érezzük magunkat. Ez az író-rendező eddigi legszemélyesebb, legcsendesebb és egyben legkomorabb darabja. Csordultig van érzelmekkel, miközben nem akar pálcát törni senki felett, nem ítélkezik, csak megmutatja, hogy mennyire groteszk tud lenni egy kapcsolat, és milyen abszurd módon összetett az ember." (Péter Zsombor)

A szomorúság háromszöge

Kategóriák: legjobb film, legjobb rendező, legjobb eredeti forgatókönyv

"A szomorúság háromszögének talán az a legnagyobb hibája, hogy a folyamatos humorbombák mellett olyan érzést kelt, mintha nem haladna semerre és nem kezdene semmit a felhozott témákkal. Tény, hogy egyes szituációk el vannak bagatellizálva, de nekem speciel tetszett, hogy nincsenek kimondva a nagy igazságok, sokkal inkább a részletekben bújik meg az igazi fricska. A férfi-női szerep átrendezésével, a mindenki egyenlő mentalitás kifigurázásával és persze a társadalmi különbségek kiforgatásával. Östlund nem veteti magát véresen komolyan, de mindig tud mutatni és mondani valami olyat, amivel két röhögés közt visszaránt a földre. Ezt így nagyon kevesen tudják, de mi ennek csak örülhetünk." (Péter Zsombor)

Avatar: A víz útja

Kategóriák: legjobb film, legjobb hang, legjobb vizuális effektek, legjobb díszlet

"Noha közel sem vagyok maradéktalanul elégedett és a történeten, karaktereken bőven lett volna mit fejleszteni, A víz útja hozza azt a szintű technikai bravúrt, ami megválaszol, netán háttérbe szorít szinte minden felmerülő kérdést. Az érem másik oldala, hogy mennyire veszik el az eseményjelleg, a kuriozitás, ha két-három évente fogunk majd visszatérni a Pandorára, de ez még a jövő zenéje. Az mindenesetre vitán felül áll, hogy Cameron nem ült a babérjain, és egy kezemen meg tudom számolni, hány olyan mű létezik, mely ilyen mértékben képes kompenzálni a hiányosságait a látvánnyal. Az Avatar második felvonásának sikerült a nagybetűs mozivarázs és nincs kétségem afelől, hogy a közönség kegyeit is elnyeri majd a na'vik vízi kalandja." (Péter Zsombor)

Babylon

Kategóriák: legjobb zene, legjobb jelmez, legjobb díszlet

"Több szempontból is érthető, hogy miért lett olyan megosztó Chazelle műve. Egyeseknek kaotikus, másoknak ízléstelen, sokaknak hosszú lehet és mindegyik érvben van igazság. Lett volna mit csiszolgatni rajta, de nem tudtam nem szeretni. A Babylon azért érdekes látlelet, mert lelkes szerelmeslevél és lehangoló búcsúüzenet egyben Hollywoodról. Arról az örökmozgó gépezetről, ami bekebelez, felemészt és nincs tekintettel senkire, mégis megannyi csodát köszönhetünk neki. Mert az álomgyár már csak ilyen." (Péter Zsombor)

Bardo, egy maroknyi igazság hamis krónikája

Kategóriák: legjobb fényképezés

"A Bardo által kiváltott ambivalens érzéseket továbbtetézik az alkotás érdemei. A film kiegyensúlyozatlansága ellenére akadnak kifejezetten erős párbeszédek, amikor két eltérő generáció képviselőjét ütközteti az elvándorlás témájában, de a művész, az alkotás és az emlékek szerepéről is képes bizonyos momentumaiban elgondolkodtatni. Vizualitásában, operatőri munkában pedig egyenesen lenyűgöző, amit Iñárritu a stábjával véghezvitt, mert még ha a narratívába túlzottan nem is illeszkedtek, sőt, olykor öncélúan beleerőszakoltnak hatottak egyes álomszekvenciák, az élénk színekkel való játék és a csodás nagytotálok bőven tartogattak néznivalót a történet szemlélői számára." (Hegyi Balázs)

Batman

Kategóriák: legjobb hang, legjobb smink és haj, legjobb vizuális effektek

"A Batman a legendás karakter egy újabb méltó, élőszereplős feldolgozása és megreformálása a következő generáció számára. Egy elképesztően komor, sötét és tömör élmény, amely ügyesen rombolja le a karakter kultuszát övező alapvetéseket, hogy aztán a film végére újjáépítse azokat. Úgyhogy ha egy ilyen mentalitású film nem érdemli meg a legjobb plecsnit az utóbbi pár év sokszor katasztrofális és megújulni képtelen közönségfilm-felhozatalában, akkor úgy érzem, hogy Gothamhez hasonlóan valami nem stimmelne a világban." (Goretity Dániel)

Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság

Kategóriák: legjobb animációs film

"Ez a film sokkal ambiciózusabb, és többet rejt a felszín alatt, mint amit az előzetesek sugallnak, vagy amit az ember első ránézésre várna tőle. Igen, kapunk egy sablon fantasy-történetet, de ez csak a felszín. Mert eközben a film túlmutat az átlagos családi filmek üzenetén. Joel Crawford (Trolls Holiday, Croodék: Egy új kor) rendező, valamint Paul Fisher és Tommy Swerdlow forgatókönyvírók ugyanis mélyen beleássák magukat olyan témákba, mint a halandóság, az egzisztenciális krízis, valamint a halállal való szembenézés - mindezt kicsiknek és nagyoknak egyaránt teljesen befogadható módon." (Milány Botond)

Elvis

Kategóriák: legjobb film, legjobb színész, legjobb fényképezés, legjobb vágás, legjobb hang, legjobb jelmez, legjobb smink és haj, legjobb díszlet

"Aki klasszikus értelemben vett életrajzi filmet vár, mély drámával, nagy kiborulásokkal és részletes karakterrajzokkal, csalódni fog. Nem feltétlenül tudunk meg többet Elvisről ebből a filmből, mint korábban, de Luhrmann célja nem is ez. Sokkal inkább egy ikon bemutatása úgy, ahogy ő maga is szeretné, hogy emlékezzenek rá. Mindezt olyan szenvedéllyel, stílussal és vizualitással megáldva, amitől az állunk is leesik. Nem mindenkinek lesz ínyére, de én nagyon örültem, hogy az Elvis egy ilyen film lett. Egy egyedi, vibráló jelenség, akárcsak az ember, kiről szól." (Péter Zsombor)

Fekete Párduc 2.

Kategóriák: legjobb női mellékszereplő, legjobb betétdal, legjobb jelmez, legjobb smink és haj, legjobb vizuális effektek

"A mérleg nyelve számomra mégis a pozitív irányba mozdul, mert noha akadnak hibák, végre úgy próbál meg más lenni a film, ahogy kell. Nem mindig, mindenki laza és vicces, helyette érdekes kérdéseket vetnek fel világnézetről, kulturális különbségekről, gyászról. Emellett olyan érzelmi töltettel bír, mely ritka a szuperhősökről szóló produkcióknál. A visszaemlékezős montázs, vagy a zárójelenet tökéletesen betalálnak és megfognak valamit az emberben. A király lehet, hogy nincs többé, de Wakanda él és virul." (Péter Zsombor)

Guillermo del Toro: Pinokkió

Kategóriák: legjobb animációs film

"Egy olyan csodálatos, minden téren magával ragadó élményt kaptunk, ami egyszersmind a stop-motion filmek egyik legjobbja is lett. Egy majd' 150 éves történetbe lehelt új életet del Toro, miközben hű is maradt ahhoz, de mégis végtelen önazonossággal nyúlt annak minden porcikájához. Az ilyen közös, lélekkel és egyéniséggel teli alkotások hatására az ember - én legalábbis - mindig egy picit szebbnek látja a világot. És talán épp ez a lényeg." (Török Tamás)

Minden, mindenhol, mindenkor

Kategóriák: legjobb film, legjobb rendező, legjobb színésznő, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb női mellékszereplő, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb betétdal, legjobb vágás, legjobb zene, legjobb jelmez

"A Minden, mindenhol, mindenkor a második olyan alkotás, aminek a Tenethez hasonlóan - függetlenül attól, hogy egyértelműen tetszett-e az adott film vagy sem - muszáj megadnom az "Ezt látnod kell!" plecsnit, mert annyira különleges és virtuóz, hogy tényleg mindenkinek tennie kell vele egy próbát. Az pedig nem kérdés, hogy Dan Kwan és Daniel Scheinert filmje vizuális médiumként az elmúlt évek egyik legkiemelkedőbb teljesítménye, még úgy is, hogy karaktereit vagy cselekményét nem biztos, hogy hosszútávon magammal fogom vinni. Merész, innovatív és újszerű." (Török Tamás)

Nyugaton a helyzet változatlan

Kategóriák: legjobb film, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb fényképezés, legjobb idegen nyelvű film, legjobb zene, legjobb hang, legjobb smink és haj, legjobb vizuális effektek, legjobb díszlet

"Hatásos, kegyetlen, nyers film a Nyugaton a helyzet változatlan, ami az első világháború poklát és a katonaélet nehézségét alapvetően közvetlenül, vizualitással és hanghatásokkal kívánja bemutatni. Működik ez így? Igen. Kissé szájbarágós? Igen. Moziban jobb lett volna látni? Igen. Ha nincs otthon a szomszéd, és maximumra tekert hangerővel tudtok fülelni a távoli tüzérségi ütegek zajára, adjatok neki egy esélyt." (Kátai Levente)

Pirula panda

Kategóriák: legjobb animációs film

"A stúdió legnagyobb klasszikusaitól elmarad, de csupán egy pandafaroknyival. Mert hiába a több mint időszerű női megközelítés, intelligencia és érzelem, rengeteg párhuzamot mutat a Lucával, valamint leginkább a Merida, a bátorral, de azoknál mindenképpen jobb. De Pixar mércével nem rossz az az ezüstérem sem. Még ha a bennünk lakozó vörös panda ezt egy kicsit nehezményezi is, könnyedén együtt tudunk élni vele." (Pavlics Tamás)

Szöszi

Kategóriák: legjobb színésznő

"A Szöszi nem könnyű menet. Még csak életrajzi filmnek is nehéz nevezni, sokkal inkább egy fikciós dráma, valós alapokkal. Stílusából adódóan borzasztóan meg fogja osztani az embereket, az explicit szexualitás is kicsaphatja a biztosítékot, holott ezek a dolgok nagyon is adják magukat. Ellenben az érzelmi ingadozások, hullámvasutak, csúcspontok zavaró módon hiányoztak. Dominik műve végtelenül nyomasztó, egyenletesen depresszív és tele van melankóliával. Biztos vagyok benne, hogy mindez tudatos alkotói döntés, és az árnyoldalak kulcsfontosságúak, de ennek a sötét alagútnak a végén nem ragyog az a csillag, amit Marilyn Monroe-nak hívnak." (Péter Zsombor)

Tár

Kategóriák: legjobb film, legjobb rendező, legjobb színésznő, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb fényképezés, legjobb vágás

"A film nézeti magát és el lehet, sőt el kell merülni benne. Modern és aktuális témát boncolgat olyan perspektívából, ahogy eddig még nem láthattuk. Meddig mehet el az ember, ha van hatalma, tehetsége? Képesek vagyunk-e elkülöníteni a művészt a művétől? Jól járunk-e, ha megfosztjuk a világot egy zsenitől, ha arról kompromittáló dolgok derülnek ki? Érezhetünk-e egyszerre megvetést és sajnálatot valaki iránt? Field ilyen és ehhez hasonló kérdéseket ültet el a fejünkben, mindezt olyan köntösben, ami diskurzust képes indítani, így téve a Tárt egy olyan fontos alkotássá, mely a stáblista legördülése után is sokáig velünk marad. Sőt, akkor válik igazán erőssé." (Péter Zsombor)

Top Gun: Maverick

Kategóriák: legjobb film, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb betétdal, legjobb vágás, legjobb hang, legjobb vizuális effektek

"Technikailag felfoghatatlan, őrületesen látványos hullámvasút ez, aminek kapcsán viszont nem tudom nem azt kívánni, hogy bár egy olyan vázat adott volna hozzá a film, amin támaszkodva még ennél is katartikusabb lehetett volna ez az élmény - akár még érzelmileg is. Tom Cruise jutalomjátéka ez, amit szemmel láthatóan szinte minden eddiginél jobban élvezett, és nem is tudjuk hibáztatni érte. A Top Gun: Mavericknek megvannak a maga hibái, néhány esetben akár ordító hiányosságai is, de az az adrenalintúladagolás, amit a gigászi finálé okoz, kötelező nézéssé teszi." (Török Tamás)

Tőrbe ejtve: üveghagyma

Kategóriák: legjobb adaptált forgatókönyv

"Szórakoztató a maga módján, meg lehet nézni a családdal és tényleg egy igényes filmről van szó, de túlzottan csapongó és kevésbé működik mind vérbeli krimiként, mind pedig zsánerparódiaként, mint ahogy azt az elődje oly bravúrosan tette." (Goretity Dániel)

Volt egyszer egy nyár

Kategóriák: legjobb színész

"Ha hasonlítgatni akarnám Wells alkotását, akkor azt mondanám, hogy Darren Aronofsky A bálnájának teljes inverze. Mindkettőben egy apa-lánya kapcsolat áll a középpontban, ám ott már-már tolakodóan, erőlködve akarnak hatni az érzelmekre és hatásvadász eszköztárral dolgoznak, addig itt a kimondott szavak helyett a mögöttes gondolatiság, illetve a háttérben meghúzódó apróságok csúcsosodnak ki, s öltenek formát egy katartikus élményben. Embere válogatja, hogy kinél melyik módszer válik be, az mindenesetre tény, hogy a Volt egyszer egy nyárnál őszintébb, intimebb és szebb filmet ritkán lehet látni." (Péter Zsombor)

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.